تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۵در ۵:۰۵ ب٫ظ کد خبر:11304

مصاحبه اختصاصی مکران با سید مهدی سادات شجاعی دبیر سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره) استان فارس

مصاحبه اختصاصی مکران با سید مهدی سادات شجاعی دبیر سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره) استان فارس • وضعیت مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟آیا این مجلس با رئیس جمهور همراه است؟ - ضمن عرض سلام خدمت شما و تبریک میلاد با سعادت امام ...

مصاحبه اختصاصی مکران با سید مهدی سادات شجاعی دبیر سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره) استان فارس

• وضعیت مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟آیا این مجلس با رئیس جمهور همراه است؟

– ضمن عرض سلام خدمت شما و تبریک میلاد با سعادت امام رضا و گرامیداشت ۲۶ مردادماه سالگرد آزادی اسرا ، قبل از جواب دادن به سوال شما باید در مورد نحوه تشکیل مجلس کنونی با ترکیب حاضر کمی توضیح داد.
قطعا اکثریت مخاطبین شما رد صلاحیت های گسترده ای که قبل از انتخابات صورت گرفت را به خوبی در یاد دارند و حتما هر کدام از ما افرادی را میشناسیم که علی رغم شایستگی و تخصص به دلایلی اجازه حضور در عرصه انتخابات را پیدا نکردند.
دایره رد صلاحیتها تا حدی گسترده بود که حتی افرادی که یا در دوره های قبل در کسوت نمایندگی و یا در حوزه های اجرایی حضور داشتند و در این مناصب منشا خدمات بسیاری هم بودند هم از تیغ رد صلاحیت جان سالم به در نبردند.
افرادی که وفاداری به نظام و انقلاب را در زمان جنگ تحمیلی با رزمندگی و جانبازی و اسارت نشان داده بودند و حتی بعضا فرزندان و خانواده معظم شهدا نیز در میان رد صلاحیت شدگان به چشم میخوردند که تنها میتوان انگشت حیرت به دهان گرفت.
نکته مغفول مانده از سوی بزرگواران این است که فردی که در سالهای ابتدایی پس از انقلاب در سنین جوانی به او اعتماد شده و مسئولیتهای کلیدی را عهده دار گردیده و نظام برای تربیت این فرد به عنوان یک مسئول هزینه های نادی و معنوی زیادی را متقبل شده، سه دهه پس از انقلاب در اوج پختگی و در زمانی که باید تجربه این چند دهه را در راستای تقویت کشور به کار گیرد به دلایل مختلف از ادامه حضور ایشان جلوگیری میگردد.
خوب در این شرایط و با توجه به بسیج تمامی نیروهای جناح مقابل برای جلوس افراد مورد وثوق خود بر صندلیهای سبز بهارستان ، اردوگاه اصلاح طلبان خود راه با چند را مواجه دید.

۱_ تحریم انتخابات
یکی از دلایل همیشگی رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان سوق دادن آنها به سوی تحریم انتخابات است .
این روش که هیچگاه به عنوان یک استراتژی موفق از سوی بزرگان اصلاحات مورد قبول وافع نشده در صورت انجام مطلوب جناح تندرو بود، چرا که بزرگان این چناح بارها و بارها حضور حداکثری را مصادف با پیروزی قاطعانه اصلاح طلبان دانستند.

۲_ تنها استفاده از اصلاح طلبان شهیر تایید شده
این گزینه نیز نمیتوانست مطلوب اصلاحات باشد، چرا که افراد تایید شده و در عین حال شناخته شده در کل کشور به ۳۰ نفر هم نمیرسید و به فرض حضور همه این عزیزان در مجلس باز هم نمیشد قدم هایی برای همراهی با دولت و جلوگیری از برخی تندرویها برداشت.

۳- حضور حداکثری و استفاده از تمامی ظرفیتها برای جلوگیری از حضور تندروها
این گزینه به عنوان تنها راه حل مورد قبول تمامی بزرگان و فعالین اصلاح طلب قرار گرفت .
به نحوی که با حمایت از افرادی که سوابق تندروی در کارنامه ایشان موجود نیست از حضور نیروهایی که تنها به فکر کارشکنی در کار دولت مورد حمایت مردم هستند جلوگیری به عمل آید.
البته این دوستان پس از شناسایی از سوی احزاب و اشخاص اصلاح طلب تحت لوای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و بررسی رزومه از میان افراد توانمند انتخاب شده و مکتوبه ای را نیز تحت عنوان میثاق نامه امضا نموده و متعهد گردیدند که به تمامی مفاد آن وفادار بمانند.
یادمان باشد که در صورت عدم رد صلاحیتهای گسترده ، ترکیب مجلس کاملا با ترکیب کنونی متفاوت بود و قطعا با حضور نامداران اصلاحات در مجلس میتوانستیم با قاطعیت بیشتری در مورد نحوه فعالیت و تعامل مجلس با دیگر قوا اظهار نظر کنیم.
اما با عملکردی که از سوی برخی عزیزان حاضر در لیست امید پس از حضور در مجلس و رای گیری برای ریاست مجلس و کمیسیون ها مشاهده کردیم ، نمیتوان قاطعانه در مورد برخی جهت گیریها نظر داد ، اما میتوان امیدوار بود که این بزرگواران حداقل به تعهدات خود نسبت به خیل مردمی که رای اعتماد خود را به صندوق های رای واریز کردند پایبند بمانند و بر خواست آنها برای حمایت از دولت جامه عمل بپوشانند.
نکته بسیار جالب این انتخابات میتواند نقش پررنگ احزاب سیاسی باشد که شاید برای اولین بار انتخابات مجلس را از روش قومیتی و عشیره ای به سمت حزبی سوق داد و با تدوام این امر و
اعتماد مردم نسبت به احزاب سیاسی میتوان به تقویت احزاب به عنوان موتور محرک یک جامعه پویا کمک شایانی کرد که تقویت احزاب به عنوان یک عضو ناظر بر عملکرد دولتها میتواند نقصان و اشتباهات آنها را به حداقل برساند.
البته اکنون که چند ماه از عمر مجلس گذشته باید احزاب و تشکل های سیاسی اعتماد مردم را پاسخگو بوده ،عملکرد فرد فرد نمایندگان لیست را مورد بررسی قرار داده و حتی در صورت وجود اشکالات آنها را مورد بازخواست قرار داد.

– به نظر شما در انتخابات پیش رو کاندیدای اصولگرایان چه شخصی خواهد بود؟

اصولگرایان هنوز از شک ایجاد شده بعد از انتخابات اخیر خارج نشده نسبت به مقبولیت خود در میان مردم دچار یاس شده اند.
به زعم اصولگرایان گزینه های شناخته شده موجود بر روی میز آنها نخواهد توانست اعتماد مردم را جلب کند.
پس بعید نیست بر روی گزینه ای که چون املای نانوشته غلط نداشته باشد اجماع کنند.
حضور دکتر احمدی نژاد نیز در انتخابات آتی محتمل است ، البته بنده بسیار امیدوارم که این حضور صورت پذیرد ، چرا که باید تکلیف معجزه هزاره سوم و آن ادبیات و برخوردهای منحصر به فردشان یک بار برای همیشه با مردم روشن شود.
البته رئیس دولت عدالت محور با کابینه ای که به القاب جالبی در بین مردم مفتخر شده نخواهد توانست گزینه نهایی اصولگرایان باشد و اتفاقا اصولگرایان یکی از راههای جلب اعتماد مردم را اعلام برائت از این دولت فخیمه میدانند و مشخص نیست با حمایتهای همه جانبه و تیترهای درشت کیهانی چند سال پیش چه میکنند.
اما میتوان از محمدرضا باهنر ، مهدی چران , علاء الدین بروجردی ، سعید جلیلی و البته در صدر آنها محمدباقر قالیباف به عنوان گزینه های مورد بحث اصولگرایان نام برد که تحرکات آنها بسیار به چشم می آید وحتی بعضی جدیدا خیلی ظریف در مورد مسئله رفع حصر نیز صحبتهایی به میان می آورند و به نحوی آن را دغدغه خود نیز نشان می دهند که این موضوع بسیار جالب می نماید.

– آیا برای شورای شهر برنامه دارید؟نظر شما در مورد کاندیداتور جوانان چیست؟

ببینید شوراها یکی از مراجع کلیدی در هر شهری هستند که اصرار برخی برای نظارت بر انتخابات شوراها توسط شورای نگهبان دلیل همین امر است.
البته روند انتخابات و فعالیت شوراها باید از شکل کنونی خارج شود.
شورا به عنوان یک نهاد تصمیم گیری و البته نظارتی باید توسط متخصصینی اداره شود که در حوزه های متبوع خود صاحب نظر و منشا خدمات بوده باشند.
جالب است که من نامه دست نویس یکی از اعضای شورای شهر را که برای تبریک به یکی از روزنامه های محلی ارسال شده بود را دیدم که چهار غلط املایی در آن مشهود بود.
این اصلا جالب نیست.
یا مثلا مسئول کمیسیون فرهنگی که تنها به واسطه حضور در یک ارگان خاص در شورای یک کلان شهرحضور دارد نسبت به برگزاری شب شعر یک شاعر که کتابهای شعر ایشان با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده و در کتابفروشیها به فروش میرسد موضع تندی گرفته و کلماتی ناشایست استفاده کند.
و یا بزرگواری بدون هیج سابقه تحصیلی و اجرایی مرتبط ، به عنوان مسئول کمیسیون گردشگری در شهری که هر ساله بیشترین تعداد گردشگر داخلی و خارجی را در بین شهرهای کشور پذیراست معرفی میگردد.
این موضوعات را که در کنار مصوبات شوراهای شهر قرار میدهید میبینید که خروجی آنها به هیج عنوان موفقیت آمیز نبوده است.
به نظر بنده در انتخابات شورا باید انتخابات اخیر را سرمشق قرار داده با رفع نواقص و مشکلات آن , نحوه انتخاب را از قومی عشیره ای به حزبی و تشکیلاتی تغییر دهیم.
باید از کاندیداتوری افراد متخصص در حوزه های مختلف حمایت کرد و از این طریق نسبت به تحول در شهرها اقدام نمود نه افراد صرفا با استفاده از نام خانوادگی ، تمکن مالی و البته وعده و وعیدهایی که بعضا به انجام هم نمیرسد به شورا ورود پیدا کنند.
همانطور که توسط بزرگان اصلاحات عنوان گردید انتخابات شورا را گام سوم قلمداد کرده و بارها بر حضور گسترده جوانان در این گام تاکید کردند.
با توجه به حضور جوانان مستعد ، تحصیل کرده ، دارای سوابق تشکیلاتی و البته با تجربه و صاحب نظر در حوزه های مختلف میتوان با سرمایه گزاری بر روی آنها تحول اساسی در حوزه های مختلف شهری ایجاد نمود.
امیدوارم اینبار بزرگان نسبت به جوانان اعتماد بیشتری کرده و با زمینه سازی برای حضور آنها ، نسل جدید مدیرانی موفق را برای مناصب مختلف شاهد باشیم.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi