تاریخ انتشار:20 آذر 1395در 11:19 ب.ظ کد خبر:13474

نهیب دکتر جهانگیری به اعراب خلیج فارس: فکر میکنید گردن کش اجیر کنید حریف ایران می شوید

جهانگیری خطاب به اعراب خلیج فارس: نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردید تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود / فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ما را مخدوش کنید؟ مردم باید میدان دار اقتصاد باشند و نماد ...

جهانگیری خطاب به اعراب خلیج فارس:

نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردید تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود / فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ما را مخدوش کنید؟

مردم باید میدان دار اقتصاد باشند و نماد واقعی اقتصاد مردمی، اصناف کشور هستند و اگر روزی تمام اقتصاد کشور توسط مردم اداره شد، این یعنی توانسته ایم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردند تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود / شما فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ایران را مخدوش کنید؟

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد کشور است، گفت: مردم باید میدان دار اقتصاد باشند و نماد واقعی اقتصاد مردمی، اصناف کشور هستند و اگر روزی تمام اقتصاد کشور توسط مردم اداره شد، این یعنی توانسته ایم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

به گزارش «انتخاب»، دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران، اظهار داشت: اگر برای حل مسائل و مشکلات ملی کشور اجماع کامل صورت گیرد و قوای سه گانه و مردم پیرامون حل مسائل تفاهم و وحدت نظر داشته باشند، آنگاه حل مشکلات با هر میزان از سختی و دشواری امکان پذیر خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور افزود: در مقابل اگر مصالح ملی کشور به دعواهای سیاسی و کشمکش های جناحی تبدیل شود، دود آن بیش از همه به چشم مردم می رود و مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط مطلوبی در سطح منطقه پرالتهاب خاورمیانه به سر می برد، تصریح کرد: ما در منطقه ای هستیم که تمام منطقه به خون، آشوب و کشتار آلوده شده و جهان اسلام امروز گرفتار بلیه خطرناکی است و هر روز خون مسلمانان ریخته می شود و امنیت و آرامش برای مردم این مناطق به یک آرزو تبدیل شده است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: البته تحولات جهانی نیز نگران کننده است و اتفاقاتی که در غرب رخ می دهد و چهره های خشن و جنگ طلبی که چه در آمریکا و چه در اروپا سرکار می آیند یک موضوع را به ما هشدار می دهد و آن اینکه باید مراقب باشیم که هر تصمیم و اقدام ما باید بر مبنای عقلانیت و منافع ملی باشد و هیچ حرکت احساسی که زمین بازی آن را دیگران برای ما ترسیم می کنند، نباید اتفاق بیفتد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: امنیت امروز ایران برای خیلی ها تبدیل به مسئله شده است؛ گروه های تروریستی و داعش با هدف ضربه زدن به امنیت ایران ایجاد شدند اما امروز امنیت حامیان خود را بر هم زده اند و صهیونیست ها و برخی کشورهای نابخرد منطقه تصور می کنند می توانند از طریق فشار، ایران را هم وارد میدان درگیری کنند.

وی با اشاره به اجلاس اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطرنشان کرد: در این اجلاس نخست وزیر بریتانیا را دعوت کردند تا از زبان او چند جمله علیه ایران گفته شود. آنها به این فکر نمی کنند که تحقیر ملت خودشان تا چه حد؟ جغرافیا قابل تغییر نیست. ایران بزرگ منطقه است و اینکه یک نفر از آن سر دنیا به اینجا بیاید تا حرفی مداخله جویانه و بی ارتباط درباره ایران بزند آیا برای شما امید درست می کند؟ شما فکر می کنید حریف ایران هستید و می توانید امنیت ایران را مخدوش کنید؟

دکتر جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ثبات و موقعیت خود را از طریق آگاهی، بزرگی، فرهنگ و تمدن و سابقه تاریخی ملت ایران کسب کرده و این چیزی نیست که کسی آن را به این ملت داده باشد که حالا بتواند از او بگیرد. ملت ایران در تاریخ منطقه ماندگار بوده و خواهد بود و به نقش تاریخی خود عمل خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین به نقش ثبات ساز و امنیت ساز جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تامین امنیت خود از طریق کمک های مستشاری خود اجازه نداد بغداد به دست داعش بیفتد و گروه های تکفیری سوریه را ببلعند.

وی با تاکید براینکه باید تعامل صحیح و دقیقی که با دنیا تعریف کرده ایم را در پیش بگیریم و از فرصت ها برای توسعه کشور استفاده کنیم، افزود: ایران امروز در مسیر صحیح توسعه قرار گرفته و آنچه وظیفه دولت است این است که بستر توسعه را فراهم نماید. دولت کارش بستر سازی است و فعالیت های تولیدی، سرمایه گذاری، خدمات باید به دست مردم و بخش خصوصی انجام شود.

دکتر جهانگیری یکی از مهمترین بسترهای لازم برای توسعه را سیاست خارجی مناسب عنوان کرد و گفت: از بخش خصوصی نمی توان انتظار داشت که در سیاست خارجی ایفای نقش کند، بخش خصوصی انتظار دارد دولت شرایطی فراهم کند که امکان مبادلات با دنیا و بهره مندی از تکنولوژی، بازار و سرمایه های بین المللی فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: در سه سال اخیر علیرغم شرایط نامناسب بین المللی، شرایط خوبی در جهت گفتگو و تعامل با کشورهای دیگر مهیا شد و بستر مناسبی برای توسعه همکاری های بین المللی اقتصادی فراهم گردید. البته با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید مسیر همکاری های بانکی، بیمه ای و سایر داد و ستد ها فراهم شود.

وی با تاکید براینکه دولت باید به دنبال وضع سیاست های کلان اقتصادی باشد و آینده اقتصاد را برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی کند، تصریح کرد: فعالان اقتصادی در شرایط متلاطم اقتصادی قادر به فعالیت نیستند زیرا نمی توانند شرایط و آینده کشور را ارزیابی نمایند. وظیفه دولت است که در کشور ثبات اقتصادی حاکم کند و شاخص های اصلی اقتصاد برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قابل پیش بینی باشد.

دکتر جهانگیری یکی از بدترین اتفاقات که می تواند امکان پیش بینی های اقتصادی را بر هم بزند را تورم بالا عنوان کرد و گفت: دلیل تمرکز ویژه دولت تدبیر و امید بر مشکل تورم نیز همین بود زیرا تنها چند کشور انگشت شمار در دنیا وجود دارند که تورم آنها دو رقمی است و دولت تدبیر و امید با این رویکرد ناگزیر باید بستر مناسبی برای اقتصاد کشور بوجود می آورد.

معاون اول رییس جمهور یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را بیکاری دانست و افزود: چالش اصلی پیش روی جمهوری اسلامی ایران مشکل بیکاری است که البته با سخن گفتن و انتظار برای وقوع معجزه این مشکل قابل حل نیست. برای حل مشکل بیکاری باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی بتواند به سرمایه گذاری و تولید بپردازد.

وی تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران هیچ کار ملی مهمتر از ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان کشور نیست تا بتوانند زندگی شرافتمندانه داشته و از آسیب های اجتماعی به دور باشند.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه باید حتماً دولت را کوچک کنیم، به درآمدهای دولت از محل فروش نفت و مالیات اشاره کرد و گفت: دولت به حدی بزرگ شده که حقوق کارکنان نیز به زحمت پرداخت می شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: زمانی با بودجه دولت می توانستیم کارهای عمرانی کنیم و کارخانه های بزرگ بسازیم اما امروز انجام این کارها با بودجه دولت میسر نیست و بودجه دولت فقط صرف برخی خدمات نظیر راه و تامین آب می شود.

وی با تاکید براینکه فعالان اقتصادی باید به علم و دانش روز مجهز شوند، گفت: فعالان اقتصادی باید بتوانند در فضای بین المللی فعالیت کنند و تولیدات آنها با کالاهای خارجی رقابت کند. البته سیستم خدمات دهنده به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی نظیر سیستم بانکی و سایر بسترهای لازم باید به گونه ای فراهم باشد که فعالان اقتصادی بتوانند با خیال آسوده به سرمایه گذاری بپردازند.

دکتر جهانگیری اظهار داشت: در همین راستا مهمترین سیاستی که در اختیار ما قرار گرفته سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که البته این روزها به ناحق این سخن بر زبان ها افتاده که اجرای اقتصاد مقاومتی فقط وظیفه دولت است و تنها دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و عده ای هم در این میان با حربه سیاسی دائم دولت را مورد سوال قرار می دهند که در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کاری انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: شاه بیت اقتصاد مقاومتی این است که از تمام ظرفیت ها و فرصت ها برای توسعه کشور استفاده کنیم تا بتوانیم بر چالش های مختلف اقتصادی غلبه نماییم.

وی گفت: هر کدام از ما باید از خود سوال کنیم که به عنوان یک ایرانی چه قدمی در راه اقتصاد مقاومتی برداشته ایم. همه مردم، علما، نهادها و ارگان ها در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش و مسئولیت دارند و در شرایطی که قوای سه گانه و نیروهای مسلح برای اجرای اقتصاد مقاومتی به اجماع رسیده اند، با کمک یکدیگر و با اتکاء به سیاست های اقتصاد مقاومتی می توانیم اقتصاد کشور را حرکت دهیم.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه اصناف باید جای خود را در اقتصاد مقاومتی باز کنند، خاطرنشان کرد: اصناف مجموعه بزرگی هستند و مگر می توان نسبت به اصناف بی اهمیت بود؟ سرتاسر تاریخ اصناف ایران افتخار است و در بخش سیاسی اتفاق خوبی نیست که برای سربلندی ایران رخ داده باشد و اصناف در آن نقش مثبت ایفا نکرده باشند.

معاون اول رییس جمهور افزود: در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز اصناف نقش مهمی در کشور دارند و در کارهای خیر، مدرسه سازی و احداث مساجد معمولاً اصناف نیز نقش آفرین هستند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی گفته می شود ۶۰۰ هزار واحد صنف تولیدی در کشور وجود دارد این یعنی اگر می خواهیم به تولید کشور توجه کنیم، قلب تولید جایی می تپد که در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط و بنگاه های خرد تولیدی است. بنگاههای کوچکی که به توسعه کشور کمک می کنند و در اقتصاد ملی و اشتغالزایی نیز نقش خود را ایفا می کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه دولت در سال جاری برای راه اندازی بخش تولید گفت: این تصمیم در سطح کلان کشور و با سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای سال آغاز شد و برای تحقق آن و خارج شدن واحدهای تولیدی از رکود برنامه ریزی شد.

وی افزود: یکی از برنامه ها برای حمایت از بخش تولید، فراهم کردن بازار برای تولیدات داخلی بود و صادرات کالا و خدمات ایرانی به عنوان یکی از جهتگیری های دولت دنبال شد.

دکتر جهانگیری مبارزه با قاچاق را از دیگر برنامه ها برای حمایت از تولید داخلی برشمرد و گفت: یکی از اقدامات در این راستا، مدیریت واردات کشور است که در کالاهایی که به اندازه کافی در داخل کشور تولید میشود به گونه ای مدیریت شد که بازار ایران در اختیار کالاهای خارجی قرار نگیرد و این موضوع در هیات های خارجی که به ایران سفر می کردند نیز گفته می شد که اگر به دنبال بازار ایران هستید موفق نخواهید بود و در صورتی می توانید با ما همکاری کنید که قصد سرمایه گذاری و مشارکت داشته باشید.

وی ادامه داد: قاچاق یک بلیه برای تولید داخلی کشور است و باید در گلوگاهها با آن مبارزه شود و راه مبارزه با آن مقابله اقتصادی است و با سیستم تعرفه ای باید با قاچاق مبارزه شود و در انتهای خط، خود اصناف باید با کالای قاچاق مقابله کنند و پرچم مبارزه با کالای بی هویت که مشخص نیست چگونه وارد کشور شده است را در دست بگیرند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: هرکس می خواهد در کشور فعالیتی انجام دهد، باید از مرجع مربوطه پروانه و مجوز داشته باشد و نباید عده ای بدون مجوز و بدون شناسنامه کاری، در فعالیت سالم فعالان اقتصادی و اصناف مزاحمت ایجاد و عرصه را برای آنها تنگ کنند. این افراد نه مالیات می دهند، نه عوارض پرداخت می کنند، نه کالای آنها از کیفیت لازم برخوردار است و نه مسئولیتی در قبال آن کالا به عهده می گیرند.

معاون اول رییس جمهور گفت: از برنامه سوم توسعه، ورود هیچ کالای تولیدی به داخل کشور ممنوع نیست و هیچکس نمی تواند مانع ورود کالا به کشور شود به جز در دو مورد؛ یکی تعیین تعرفه که البته موضوعی چندجانبه است و باید در آن هم حقوق تولید کننده و هم حقوق مصرف کننده رعایت شود و هم باید درآمد دولت در آن دیده شود. موضوع دیگر هم مسائل فنی است بدین معنا که ممکن است با ورود برخی محصولات ناسالم، بیماری وارد کشور شود و یا ممکن است کالایی از استاندارد و کیفیت مناسب برخوردار نباشد که در اینگونه موارد مجوز واردات صادر نمی شود.

دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به درخواست نمایندگان اتاق اصناف ایران در خصوص برخورداری از جرایمی که در بازرسی ها از متخلفین اخذ و به خزانه دولت واریز می شود، اظهار داشت: این موضوع نیازمند پیگیری است و دولت نیز علاقه مند است منابع مورد نیاز بخش بازرسی اصناف را تامین کند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بخش خدمات از مهمترین بخش ها در فعالیت های اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: دامنه خدمات بسیار وسیع است و بانک، بیمه، خدمات فنی و مهندسی و فعالیت صنوف و … را شامل می شود و حدود ۴۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به بخش خدمات است و نظام بانکی باید تسهیلات مورد نیاز را برای بخش خدمات فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به درخواست دیگر نمایندگان اتاق اصناف ایران مبنی بر حضور نمایندگان آنها در جلسات و شوراهای تصمیم گیری دولت، افزود: دولت علاقه مند است در همه تصمیمات خود، ابتدا نظر صاحبنظران بخش مربوطه را بشنود و این یک سیاست قطعی در دولت است و از کمیسیون دولت نیز خواسته ایم در تصمیمات اقتصادی، نظرات بخش خصوصی و صاحبنظران را اخذ و از دیدگاههای آنها استفاده کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت اصناف گفت: اصناف همواره مورد اعتماد مردم بوده اند و در بسیاری از فعالیت های اجتماعی و امور خیر پیشگام هستند.

مهندس نعمت زاده با تاکید بر اینکه باید خود را با خواست مردم تطبیق دهیم، افزود: موضوع مشتری محوری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و اصناف باید به این موضوع مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

رییس اتاق اصناف ایران هم در این مراسم با اشاره به تعامل مثبت و سازنده میان اصناف و دولت، از دولت به خاطر تقویت تشکل های کشور قدردانی کرد و خواستار توجه هرچه بیشتر دولت به اصناف و به خصوص بخش بازرسی اصناف شد.

در این مراسم پنج نفر از نمایندگان اتاق اصناف ایران در استان های مختلف کشور نیز در سخنانی مشکلات و مسائل پیش روی اصناف را مطرح کردند و به تشریح دغدغه های خود در زمینه های مختلف پرداختند.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/