تاریخ انتشار:04 بهمن 1396در 1:46 ب.ظ کد خبر:17060

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس:امیدوارم اسکله حقانی آخرین تعریض ساحلی شهر بندرعباس باشد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس  اظهار کرد: اولین وظیفه نماینده شورا پاسخگویی و احترام به مردم بوده و این اصل بسیار مهمی است اما ساختار و سازمان‌دهی خود را دارد. کیانوش جهانبخش ادامه داد: اینکه یک نماینده را در فضای مجازی ...

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس  اظهار کرد: اولین وظیفه نماینده شورا پاسخگویی و احترام به مردم بوده و این اصل بسیار مهمی است اما ساختار و سازمان‌دهی خود را دارد.

کیانوش جهانبخش ادامه داد: اینکه یک نماینده را در فضای مجازی ملزم به پاسخگویی کنیم درست نیست، این فضا مجالی است برای اطلاع‌رسانی و طرح مطالبات تا در جای مناسبی پاسخگوی مردم باشیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مشکلات و پدیده‌های اجتماعی سعی کردم مسیر مردم را انتخاب کنم، در کنارشان باشم و سخن حق را بزنم، افزود: این کار هزینه‌هایی دارد که خوشحالم و افتخار می‌کنم که تاکنون هزینه‌هایش را هم به جان خریده و پرداخت کرده‌ام.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه توسعه در دو وجه قابل‌بررسی بوده و همیشه در اکثر توسعه‌ها طیفی منتفع یا متضرر می‌شوند بنابراین باید این مسیر را با عقلانیت پیش ببریم، تصریح کرد: همیشه در این مسیر مؤلفه‌های بسیاری قرار می‌گیرد که اگر دقت نکنیم همچون پازلی خواهد شد که قطعاتش درست کنار هم چیده نشده است.

جهانبخش با بیان اینکه مردم از قانون درک بهتری داشته و فراتر از قانون به درک مثبت‌تری رسیده‌اند، تصریح کرد: اگر در چهارچوب کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه بازنگری کنیم، می‌بینیم تمامی امور در چهارچوب مدیریت شهری بوده و به‌جز حوزه امنیتی و قضایی باقی حوزه‌ها در اختیار شهرداری‌هاست.

وی اضافه کرد: متأسفانه در شهر بندرعباس وظیفه شهرداری ساخت و توسعه شهر است درصورتی‌که متولی ایجاد زیرساخت‌ها در شهر اداره راه و شهرسازی است، ما دستگاه‌های متولی ورزش، شهرسازی و … را داریم همه این‌ها در حوزه خود کارهایی هم می‌کنند اما فراموش کرده‌اند که باید وظیفه خود را انجام داده و شهرداری تنها باید شهر آماده را تحویل گرفته و خدمات شهروندی را ارائه دهد برای مثال در حوزه عمرانی زیرساخت‌های کلان را باید اداره راه و شهرسازی انجام دهد اما می‌بینیم که شهرداری پل زیرگذر و روگذر و … می‌سازد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: دستگاه‌های متولی نه‌تنها به وظایف خود عمل نمی‌کنند بلکه برای شهرداری کارشکنی می‌کنند، دستگاهی مثل راهنمایی و رانندگی جلوی اجرای پروژه بی آرتی را می‌گیرد، هرچند که بنده اعتقاد دارم اگر شهرداری این مسئولیت را قبول کرده باید تلاش کند کار خود را به خوبی انجام داده و از تمام توان خود برای ارائه خدمات به بهترین نحو استفاده کند.

جهانبخش با اشاره به اینکه هیچ‌کس نباید از فضای نقد فاصله بگیرد چراکه نقد سازنده است، عنوان کرد: اما اینکه چرخش انجام داده و نقد ما به سمت متفاوتی رود و تمام زوایای یک فرد را با متر خود اندازه گرفته و خود را نماینده طیف بزرگی بدانیم کار اشتباهی است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه بنده ریاست کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس را قبول کردم اما متأسفانه در شورا متخصصی در این زمینه نداریم و بنده بر اساس تجربه‌های قبلی که داشته‌ام این مسئولیت را پذیرفتم و حتماً از مشاوره متخصصین امر در این کمیسیون استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه پروژه تعریض یا بهسازی ساحل بر عهده راه و شهرسازی بوده و مطلقاً کار شهرداری نیست و به گردن آن افتاده است، ابراز کرد: در مقطعی که بلوار ساحلی در حال ساخت بود و خط مد ما تا خانه‌های خواجه عطا بود، برخی دوستان که مدعی هستند در آن زمان مسئولیت داشتند و باید مطالعات را به شکل بهتری بررسی می‌کردند و سنگ لاشه‌هایی را در این ساحل ریخته بودند که هیچ سنخیتی با مسائل تخصصی و زیست‌محیطی ندارد ما آن زمان کودک بودیم و کسانی که می‌توانستند کاری برای این معضل کنند سکوت کردند و امروز مدعی و معترض شده‌اند.

جهانبخش با اشاره به اینکه امروز در پروژه ساحلی تنها بحث بهسازی است و آنچه می‌بینید حاصل مجوز محیط‌زیست است، بیان کرد: بارها از اینکه بنده در سال ۹۴ در اعتراض به ریخته شدن پساب فاضلاب به ساحل جلوی لوله فاضلاب رفته‌ام را تبدیل به ابزاری برای تخریب بنده کرده‌اند؛ بنده همیشه آنچه فکر می‌کنم درست است را انجام می‌دهم و در آن مقطع آخرین کاری که به نظرم درست بود را انجام  دادم.

وی اظهار کرد: اولویت اولی که دارد ساحل بندرعباس را تهدید می‌کند اسکله نخل ناخدا و بعد از آن آب‌شیرین‌کن‌ها و فاضلاب شهر است، در خصوص نوار ساحلی زمانی که به جمع‌بندی برسیم می‌توان خسارت‌های آن را جبران کرد، اما آن سه تهدید اصلی نسل آبزیان را از بین برده‌اند و مشکلات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را به خلیج‌فارس وارد خواهند کرد، شما از همین حالا می‌توانید ساحل نخل ناخدا را مرده فرض کنید.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه مجوزهای شهرداری برای پروژه ساحلی امضا شده و در دسترس است، افزود: شهرداری خارج از وظایفش برخی کارها را انجام می‌دهد، با پیشنهاد بنده و بر اساس نیاز و خلأ قانونی که احساس می‌شد در شورای شهر مصوب کردیم که ازاین‌پس پیوست‌های زیست‌محیطی، فرهنگی و … پروژه‌های خاص به‌خصوص درزمینهٔ ساحل قبل از اجرا باید در شورا بازنگری شوند.

جهانبخش با اشاره به اینکه خوب است در خصوص پروژه‌های استانی از بقیه مسئولان مرتبط و درواقع متولیان اصلی آن هم سؤال شود، اضافه کرد: اداره کل محیط‌زیست مخاطرات زیست‌محیطی پروژه ساحل را بررسی و صورت‌جلسه کرده و مجوز آن را صادر کرده است، اگر کوتاهی در این زمینه شده بنده مقصر آن نیستم.

وی با بیان اینکه اگر اعتراضی باید می‌شد در زمان تعریض اسکله حقانی با ۱۳۰۰ متر طول بود که در دوره استانداری آقای صائب محمدی و شهرداری آقای آرامی انجام شد، تصریح کرد: در آن زمان باید به‌جای تعریض به ساحل املاک تملک می‌شد، در این دوره خرابکاری صورت نگرفته بلکه بهسازی صورت گرفته است و اگر بتنی ریخته شده برای ساخت سکوهایی است که مردم بتوانند پایین رفته و به ساحل دسترسی داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: اگر بنده تصمیم‌گیرنده نهایی باشم اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در ساحل را نخواهم داد اما بنده تنها یک رأی در شورا دارم در استانداری هم پیگیرند که این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند؛ بنده مخالف این هستم که پروژه‌ها باید برای دهه فجر و هفته دولت آماده شوند چراکه یا پروژه آماده است و باید تا آن زمان از بهره‌برداری خودداری شود و یا آماده نیست و در ساخت تعجیل و بی‌دقتی می‌شود، همه روزها روز دولت است.

جهانبخش ادامه داد: شرکت مشاور مورد تأیید راه و شهرسازی در کنار معاونت زیربنایی شهرداری چند اولویت داشته‌اند که اولویت پنجم آن اسکله حقانی بوده است، باید بازتعریفی در کشور در مورد مشاور بشود و هرکسی باید بر اساس واقعیت نظر دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس این نیازها و خلأهای قانونی مصوبه بررسی و بازنگری پروژه‌های خاص در شورا شکل گرفت، عنوان کرد: تصمیمات ما بر اساس نظر مشاور مورد تأیید و سه نفر هیئت‌علمی پشت آن خواهد بود،  ما این قانون را بر اساس خلأ که احساس کردیم مصوب کردیم و مسئول مصوبات قبلی نیستیم؛ برای مثال این روزها بهسازی و تعریض ساحل سورو خیلی برای مردم حساس شده و زمزمه‌هایی  شنیده می‌شد که جلوی آن را گرفتیم و گفتیم حق حرف زدن را هم در موردش ندارید.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه بر عهده مشاور استانداری بوده و عیناً همان طرح در حال اجرا است، بیان کرد: بنده ضربه‌گیر شهرداری نیستم و خیلی مباحث را بدون تعارف مطرح کردم، ما درگیر خلأ در این ماجرا هستیم و داریم سعی می‌کنیم قوانین را اصلاح یا برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه کلیات بسیاری از این پروژه‌ها در جلسات شورا با حضور مدیران مربوطه موردبررسی قرار گرفته و تنها بازنگری جزئیات آن مانده که ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد، ابراز کرد: ساخت ۲۴ روگذر در شهر بندرعباس بر اساس مصوبه شورای ترافیک دیده شده و بر اساس امکانات سال‌به‌سال، اولویت‌بندی پروژه‌ها و نظارت بر اجرا با شورا است، تصمیم‌گیری بر اساس مطالعات شورای عالی شهرسازی بوده درواقع یک مشاور شهر بندرعباس را بررسی کرده، گره‌های ترافیکی شهر را تعیین و بر اساس آن گفته باید تا سال ۱۴۰۴ اصلاح شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: مشاور پروژه ساحل همان زمان پنج نقطه را علاوه بر خط ساحلی در طرح تعریض قرار داده که پنجمین آن اسکله حقانی است و امیدواریم آخرینش نیز باشد.

جهانبخش با اشاره به اینکه می‌گویند خیلی از عوارض دریافتی شورا غیرقانونی است و می‌خواند به این بهانه بسیاری از درآمدهای شهرداری را حذف کنند، افزود: اگر این مسئله اتفاق بیفتد در مجموعه شهرداری‌ها عوارض تغییر کاربری و … حذف شده و ۳۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از بین می‌رود و به سمت کسب درآمدهای غیر مشروع و شهر فروشی که مصداق تن‌فروشی است کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاهی مثل راه و شهرسازی را باید پیگیری کنید و جویا شوید چه می‌کنند، تصریح کرد: این دستگاه زمین‌ها را استحصال کرده و می‌فروشد و به حساب خزانه می‌ریزد و شهر را به‌جای بهسازی به سمت افزایش جمعیت می‌برد، این چه سودی برای شهر بندرعباس دارد؟

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه مدعی بودن بسیاری از مدیران و ارجاع دادن کلیه تقصیرات به شورای شهر تنها فرافکنی است، عنوان کرد: از شما می‌خواهم قوانین و اختیارات شورا را مطالعه کنید و بعد بر اساس این اختیارات از آن انتظار داشته باشید.

جهانبخش با اشاره به اینکه محیط‌زیست اگر مشکلی و مخالفتی با هر پروژه‌ای داشته باید به‌جای فرافکنی بعد از امضای مجوز آن را مطرح کند و پای آن بایستد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که محیط‌زیست زیر نظر دولت است همین مشکلات را داریم چراکه اولویت دولت اشتغال، صنعت و اقتصاد است و محیط‌زیست شاید از آخرین اولویت‌ها و دغدغه‌هایش باشد، کسی که در این مجموعه کار می‌کند یا به مجموعه زیست‌محیطی که در آن کار می‌کند اعتقاد دارد و در صورت وجود مشکلات زیست‌محیطی در هر پروژه‌ای نظر خود را صراحتاً اعلام می‌کند و پای آن می‌ایستد و یا می‌گذارد و می‌رود، نمی‌توان در هاله‌ای از ابهام کار کرد.

وی ادامه داد: وظیفه اعضای شورا استعلام از دستگاه‌های صلاحیت‌دار است و خارج از این نیست و نمی‌تواند تصمیم‌گیری داشته باشد، مگر اسلحه روی سر محیط‌زیست گذاشته بودند که باید به این پروژه مجوز بدهد؟! اگر مشکلی وجود داشته و تحت‌فشارهای سیاسی بوده باید پای اعتقاد خود می‌ایستاد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه دستگاه قضایی باید قاطعانه با تخلفات برخورد کند، ابراز کرد: هرکس در هر جایگاهی که باشد باید با تخلفاتش مقابله شود، اگر هرکس در جایگاه هود کار خود را درست انجام ندهد، تنها پازلی نیمه‌کاره باقی می‌ماند؛ این مردم همان مردمی هستند که برای اقتدار نظام رأی دادند، کم‌کاری‌ها و فرافکنی‌های مدیران منجر به ایجاد ناز رضایتی مردم می‌شود.

جهانبخش با اشاره به اینکه قوانین و اختیارات شورا محدود است و ما در شورای کشور هدفمان بالا بردن جایگاه و اختیارات شوراهای محلی است، بیان کرد: جهت‌دهی ما به سمتی است که قوانینی وضع شود که در آن سلیقه حذف شود، سلیقه رابطه مستقیمی با فساد دارد و هرجایی پای تصمیم‌گیری سلیقه‌ای در میان باشد فساد رخنه می‌کند؛ هرگاه همه کارها بر اساس ضابطه مشخص و عمل شود، آنگاه  می‌توان گفت کارها به‌درستی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه ساخت زیرساخت‌های شهری بر عهده شهرسازی است و باید بسازد نه اینکه زمین دولتی بفروشد و پولش را به خزانه بریزد، اظهار کرد: مدیری که نقد شورای شهر را برنمی‌تابد، شروع به عربده کشیدن می‌کند که فلافل فروشی‌های خود را جمع کنید تا از مسئولیت‌های خود و سؤالات اعضای شورا شانه خالی کند چطور می‌تواند به مردم خدمت کند؟ مدیران وظیفه دارند به نمایندگان مردم تمکین کنند؛ متأسفانه قانون به شوراها اجازه نداده که با مدیران متخلف برخورد قانونی داشته باشند و قوانین تنها توصیه‌ای است.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه خسارت پروژه‌هایی مثل بازار ماهی‌فروشان را باید شهرداری از پول مردم بدهد و پروژه آکواریوم هم که دوباره دارد بازسازی می‌شود، افزود: ۱۲ شهریور سال ۹۲ بنده به خبرگزاری ایسنا آمدم و در خصوص الحاق پارسیان صراحتاً حر زدم که تا نامه سلب عضویتم در شورا هم پیش رفت، بنده به‌عنوان نماینده مردم در شورا کنار مردم ایستادم و در هر رویدادی کنار مردمم خواهم بود اما مبنای تصمیم‌گیری بنده استعلام از دستگاه‌های ذی‌صلاح است، که امروز خودشان مدعی بسیاری از کم‌کاری‌های خود شده‌اند.

جهانبخش با اشاره به اینکه اختلاف اصلی بین شهرداری و شهرسازی است، تصریح کرد: ما گسست برنامه‌ای داریم و هرکس چیزی می‌گوید، ما هم می‌گوییم سی دی اس را جدی بگیرید اما مشکلات در ۴-۵ سال اخیر صورت نگرفته و خلأهای قوانین شهری دست ما را بسته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه افزود: برخی می‌گویند ساحل را برای ساخت مسیر دوچرخه‌سواری تعریض کرده‌اند درصورتی‌که عرض مسیر دوچرخه‌سواری تنها ۲٫۵ متر است، نکته دیگر اینکه ما تنها شهری هستیم که ۱۴ کیلومتر طول ساحلی دارد که می‌تواند باعث جذب توریست شود، که نمی‌بینیم تنها بی آرتی بیاوریم باید آینده و سلامت مردم را هم ببینیم.

محمدرضا قنبرپور

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/