تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۸در ۹:۴۷ ق٫ظ کد خبر:19501

منطقه آزاد چابهار سکوی رونق اقتصادی یا بنگاه املاک

منطقه آزاد چابهار سکوی رونق اقتصادی یا بنگاه املاک بندر چابهار با ظرفیت های شیلاتی و منطقه ای در حالی با مدیریت صحیح و برنامه ریزی شده می تواند بیکاری را از چهره مردم بزداید که این روزها سو مدیریت ها باعث رکود در بسیاری از ...

منطقه آزاد چابهار سکوی رونق اقتصادی یا بنگاه املاک
بندر چابهار با ظرفیت های شیلاتی و منطقه ای در حالی با مدیریت صحیح و برنامه ریزی شده می تواند بیکاری را از چهره مردم بزداید که این روزها سو مدیریت ها باعث رکود در بسیاری از بخش ها شده است
به گزارش مکران سازمان منطقه آزاد چابهار با واگذاری زمین در این منطقه به تولید کنندگان بایستی در رونق اقتصادی موثر واقع شود ولی وقتی به گفته یکی از کارکنان این سازمان زمین با نرخ هر متر دو میلیون تومان فروخته می شود چگونه می توان با شیوه عملکرد به جنگ اقتصادی با آمریکا رفت.

مطمئنا سرمایه گذار با دو میلیارد تومان نیز نمی تواند در صنعت تولید ورود پیدا کند چراکه باید حداقل یک میلیارد تومان را برای خرید زمین صرف کرده و در ابتدای را ناکام خواهند ماند.

یقینا از مسوولین رفاه طلب با فیش های نجومی، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت حاصل نمی شود وقتی که دیوار به دیوار منطقه آزاد چابهار، جایی که تصاویر فقر و بیکاری اشک مخاطبان را درمی آورد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار چندی قبل گفته بود با راه اندازی پتروشیمی در چابهار بخش عمده ای از مشکل بیکاری حل خواهد شد.

ولی آیا تنها با عملی شدن مصوبه هیئت دولت و راه اندازی طرح ملی صنایع پتروشیمی در چابهار بخش عمده ای از مشکل و معضل بیکاری جوانان منطقه حل خواهد شد و یا شهرک های تولیدی می‌توانند موثر تر در کاهش بیکاری رو به رشد باشند.

عبدالرحیم کردی توافق نامه ایران، هند و افغانستان که با نام چابهار معروف شده را مسیر مطمئنی برای حل مشکل بیکاری منطقه شرق کشور می داند و این در حالی ست که این توافقنامه هیچ تاثیر قابل توجهی در حل معضل بیکاری در چابهار نداشته است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان نیز چندی قبل به چهاربهاران گفته بود افتتاح بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، بیکاری در شهرستان چابهار و جنوب این استان را به حداقل می‌رساند.

حال با افتتاح بندر شهید بهشتی بیکاری در شهرستان چابهار نه تنها به حداقل نرسید بلکه پسکرانه های ترانزیت کالا شامل توسعه راه ها هیچ تغییری نیافت و علاوه بر فرسایش راههای قدیمی؛ تصادفات نیز افزایش یافت.

بهروز آقایی گفته بود ورود هر یک میلیون تن کالا در بندر چابهار بیش از پنج میلیارد تومان گردش مالی ایجاد می‌کند که این به معنای کاهش درصد بالایی از بیکاری و فقر در سیستان و بلوچستان است.

وی در این خصوص افزاید: سازمان بنادر و دریانوردی ۶ موج شکن در سواحل چابهار و کنارک ایجاد کرده که بهترین نقطه اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم بومی این منطقه به شمار می‌رود.

وی ادامه می دهد: هم اینک در چابهار به اندازه کل ظرفیت بنادر شمال کشور ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده است تا بتوانیم اشتغال، آبادانی و توسعه را برای این منطقه از ایران اسلامی به ارمغان بیاوریم.

مشخص نیست مدیر کل بندر توسعه و آبادانی چابهار را مانند وزیر امور خارجه در هم افزایی با کشورهای همسایه می بیند یا اشتغالزایی و هیچ شفاف سازی و آمار و مستندات قابل قبولی برای افراد بکارگرفته شده از این نهاد ارائه نشده است.

نماینده قبلی چابهار با ابراز تاسف از محرومیت هایی که در بنادر کشور وجود دارد به خبرنگار ما می گوید بندر بزرگی مانند چابهار که گردش مالی بسیار زیادی دارد، می تواند باعث رونق و توسعه باشد، اما با کمال تاسف محرومیت در منطقه چابهار بیداد می کند و این معضل همه بنادر کشور است.

یعقوب جدگال با اشاره به اینکه این منطقه علاوه بر همسایگی با دریا، منطقه آزاد تجاری هم دارد عقیده دارد با وجود تمام این مزایا، مردم منطقه با محرومیت های بسیاری رو به رو هستند.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مناطق چابهار مردم از داشتن حداقل ها نیز محرومند بر این باور است امروزه نقدینگی بسیاری در این منطقه جا به جا می شود اما نفع آن برای مردم منطقه بسیار کم است.

مطمئنا ظرفیت شیلات نیز می تواند در اشتغالزایی بومیان تاثیر بیشتری نسبت به اداره بندر و منطقه آزاد داشته باشد چراکه ماهیگیری شغل اجدادی مردم این خطه بوده و مهارت شگرفی در فنون ماهی گیری در میان مردم چابهار و روستا های نوار ساحلی وجود دارد.

ولی اگر این روزهای گشتی در بازار ماهی فروشان بزنید با قیمت های نجومی روبرو خواهید شد که تنها بخش کوچکی از آن به تورم کشور بازمی گردد و بخش اعظم این گرانی به دلیل وجود کشتی های ترال می باشد که نه تنها انگیزه صیادان را سلب کرده بلکه به گفته یکی از ماهی گیران میزان ماهی را کاهش داده است.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان به چهاربهاران گفته بود در حال حاضر هفت کشتی ترال ایرانی با مجوز ۴۵ روزه تا پایان خرداد در عمق بالای ۲۰۰ متر مشغول به صید ماهیان حرام گوشت می باشند که دو کشتی به دلیل تخلف توسط دادستانی کنارک توقیف شد.

هدایت الله میرمرادزهی عقیده دارد اگر این ماهیان در این فصل از سال صید نشوند به مناطق دیگر دریای عمان مهاجرت کرده و این فرصت اقتصادی از دست می رود.

ولی حال این سوال پیش می آید که تور کشتی ترال با کدام استدلال تنها ماهیان حرام گوشت را درون آب به دام می اندازد و این در حالی ست که طبق نظریه کارشناسان کشتی های ترال بزرگترین تهدید برای جانداران زیر آب به شمار رفته و باعث نابودی محیط زیر دریا خواهند شد که مطمئنا در گرانی امروز بازار ماهیان بی تاثیر نیستند.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP