تاریخ انتشار:10 مرداد 1400در 9:41 ق.ظ کد خبر:22701

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس آغاز شد

 پساب فاضلاب تصفیه شده شهر بندرعباس یا همان طلای خاکستری که بیش از ۲ دهه مهمان آبزیان خلیج فارس بوده و دریا را آزار می دهد ؛ قرار است این بار با آغاز عملیات انتقال آن به صنایع غرب هرمزگان برای همیشه به دغدغه مردم ...

 پساب فاضلاب تصفیه شده شهر بندرعباس یا همان طلای خاکستری که بیش از ۲ دهه مهمان آبزیان خلیج فارس بوده و دریا را آزار می دهد ؛ قرار است این بار با آغاز عملیات انتقال آن به صنایع غرب هرمزگان برای همیشه به دغدغه مردم و مسوولان این استان پایان دهد.

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس دوم مردادماه سالجاری با حضور و دستور  ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری آغاز شد که با این اقدام ساماندهی فاضلاب بندرعباس با سرمایه گذاری بیش از دوهزار میلیارد تومان، توسط شرکت زیرساخت متشکل از صنایع بزرگ غرب بندرعباس، اجرایی شد.

در مرحله اول این طرح به طول ۸کیلومتر خط انتقال و احداث ایستگاه پمپاژ ده هزار مترمکعبی است که اجرای این طرح موجب جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا در بندرعباس و رفع کامل این دغدغه زیست محیطی می‌شود.

بازسازی و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس به ۸۰هزار مترمکعب در شبانه روز، نوسازی و ارتقای ایستگاه پمپاژ اصلی، احداث تأسیسات انتقال پساب به طول ۲۵کیلومتر و احداث تاسیسات تصفیه تکمیلی و نمک زدایی برای استفاده پساب در صنعت به ظرفیت ۸۰هزار مترمکعب در شبانه روز، از اقداماتی است که در این طرح اجرا می‌شود.

تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس که در سال ۸۲ برای جمعیت ۳۲۰ هزار نفری این شهر ساخته شده بود، در ابتدا توان تصفیه محدودی داشت اما پیش بینی برای خرید پساب آن نشده بود که رفته و رفته با افزایش شمار مشترکان و گسترش شهر دیگر توان تصفیه ندارد لذا به صورت نیمه خام  وارد دریا می‌شود.

در حال حاضر پساب تولیدی از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به ظرفیت ۱۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز وارد دریا می‌شود که این موضوع بسیار مورد انتقاد دوستداران محیط زیست بوده و بارها و بارها اعتراض‌های بسیاری نسبت به آن صورت گرفته است.

برای پایان دادن همیشگی به این موضوع بیست و دوم فروردین ماه امسال بود که استاندار هرمزگان در نشست بررسی طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب شهر بندرعباس وعده خوشی را به مردم و دوستداران محیط زیست استان داد که آن سامان یافتن مشکل پساب فاضلاب با سپردن آن به شرکت زیرساخت متشکل از هفت مجموعه بزرگ بنگاه‌های اقتصادی غرب است.

براساس تصمیم گیری در نشست یادشده، شرکت زیرساخت مجاب شده درسه تا چهار ماه آینده تمامی فاضلاب شهر بندرعباس و ورودی به خورها را جمع‌آوری کرده و به نقطه‌ای بیرون از شهر منتقل کند تا پس از آن فرآیند تصفیه و انتقال آن به صنایع غرب بندرعباس صورت گیرد.

البته مدت زمان زیادی با سرمایه‌گذار قبلی اجرای طرح تصفیه، انتقال و استفاده از پساب بندرعباس پیگیری شد اما به دلیل کندی کار و اینکه سرمایه‌گذار نتوانست کاری از پیش ببرد، با کمک ویژه دستگاه قضایی استان، اجرای این پروژه از نیمه دوم سال ۹۹ به شرکت زیرساخت با سهامداری هفت بنگاه اقتصادی بزرگ غرب بندرعباس واگذار شد.

جلوگیری از ورود پساب فاضلاب شهر بندرعباس به دریا مطالبه دیرین مردم

در واقع یکی از خواسته‌های به حق مردمی پایان دادن انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس به محیط  دریاست که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز اوایل تیرماه امسال در نشستی با اصحاب رسانه استان بیان داشت که با فراهم شدن زمینه انتقال این پساب به صنایع غرب بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهدشد و اگر همه شرایط مهیا باشد، شرکت زیرساخت باید در طول سه سال آینده ی بتدریج این طرح را عملی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه جلوگیری از ورود پساب به ساحل شهر بندرعباس مطالبه دیرین آبفا و مردم بوده است، افزود: تا پیش از این شرکت ژرف کار جم برای تصفیه پساب وارد قرارداد شده بود که در ادامه با رایزنی هایی که با حمایت استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم در مجلس صورت گرفت به شرکت زیرساخت متشکل از صنایع بزرگ واقع در غرب بندرعباس به عنوان نهاد جایگزین واگذار شد و با تامین منابع مالی از سوی صنایع قرار است پساب تصفیه خانه فاضلاب به این صنایع بزرگ در غرب بندرعباس انتقال داده شود.

امین قصمی افزود: در حال حاضر ورودی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است که پس از تصفیه اولیه پساب آن به محیط پذیرنده وارد می شود که با آغاز عملیات این پروژه و تکمیل آن در بازه زمانی مشخص شده، شاهد استفاده از این ظرفیت در صنایع غرب خواهیم بود.

وی در حاشیه  شروع عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس  روز هفته جاری با حضور و دستور  ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری آغاز شد ، مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه را افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال به مدت ۳۶ماه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان از واگذاری پساب بندرعباس به صنایع غرب بندرعباس به عنوان اولین مدل واگذاری به این شکل یاد کرد که با پیگیری ویژه استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس جنبه عملیاتی به خود گرفت و نوید روزهای خوبی برای شهر بندرعباس می دهد.

 قصمی همچنین به تعهد شرکت زیرساخت در اجرای ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در بافت فرسوده بندرعباس اشاره کرد و یاد آور شد: اجرای این طرح باعث سالم سازی اکوسیستم کرانه های خلیج فارس، حل چالش زیست محیطی شهر بندرعباس، پایداری   آب صنایع غرب و..‌. خواهد شد

 وی اضافه کرد: در این راستا باز سازی و ارتقا ظرفیت تصفیه خانه ، انتقال پساب به غرب شهر بندرعباس ، تصفیه تکمیلی و شیرین سازی پساب در تعهد شرکت زیر ساخت می باشد.
انتقال پساب بندرعباس به صنایع سه سال طول می‌کشد

پایان دادن به انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به محیط  دریا یکی از اولویت شرکت آب و فاضلاب هرمزگان و خواسته‌های به حق مردم است که با تلاش استاندار هرمزگان زمینه انتقال این پساب به صنایع غرب فراهم شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این راستا گفت: در صورت فراهم بودن شرایط، شرکت زیرساخت صنایع غرب بندرعباس که تصفیه و انتقال فاضلاب بندرعباس را برعهده دارد باید در سه سال آینده این طرح را اجرایی کند و برخی اظهارنظرهای قبلی مبنی بر انتقال سه‌ماهه فاضلاب تصفیه شده به صنایع، غیرعملیاتی و غیراجرایی است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که صنایع طرف قرارداد این طرح، از سه ماه پیش تاکنون به دلیل فرآیندهای قانونی طولانی گرفتن مجوزهیات مدیره و تصویب در مجمع عمومی‌های خود، هنوز موفق به تامین سهم آورده اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی طرح نشده‌اند.

مدیرعامل آب وفضلاب هرمزگان اضافه کرد: ما نیز می‌دانیم ورود فاضلاب به دریا زیبنده نیست اما در حال حاضر چاره‌ای جز این نیست و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همزمان با بازگشایی معابر، عملیات اجرای شبکه فاضلاب را نیز در دستورکار خود قرار خواهد داد.

قصمی، همچنین به اجرای شبکه فاضلاب در بافت فرسوده شهر بندرعباس اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب این شهر باقی مانده است که همگی آن واقع در بافت فرسوده است.

در ۶ ماه آینده بخشی از پساب فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب منتقل می‌شود

شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس نیز بیان اعلام کرده که مرحله نخست طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس شامل تکمیل مخزن پساب فاضلاب، ساخت ایستگاه پمپاژ انتقال پساب و تکمیل هشت کیلومتر خط انتقال آغاز شده است و در ۶ ماه آینده بخشی از پساب تصفیه شده فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس در این راستا گفت: برای ساماندهی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب، این شرکت به سهامداری صنایع غرب بندرعباس تشکیل شده است.

شهروز شجاعی اظهارداشت: «ایمیدرو»، «فولاد هرمزگان»، «پالایشگاه بندرعباس»، «گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش»، «صبا فولاد»، «صنایع ملی مس ایران»، «صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز»، «ملی فولاد ایران و منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس» از سهامداران شرکت زیرساخت به منظور تامین مالی طرح هستند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی فاضلاب و انتقال پساب تصفیه شده به صنایع غرب بندرعباس به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، بیان داشت: از ابتدای سالجاریتاکنون که مسوولیت بهره‌برداری از این طرح به شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس واگذار شده، این شرکت در قراردادی پنج‌ماهه با یک شرکت بهره بردار اقداماتی را آغاز کرده که این اقدام‌ها تاثیر بسزایی بر کیفیت پساب داشته است.

مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس اظهارداشت: بخشی از تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس همچون بخش جامد این تصفیه خانه که سال‌ها از مدار خارج بود، اکنون به مدار بازگشته و سامانه کلرزنی نیز تجهیز شده است.

شجاعی یادآورشد: فاضلاب شهر بندرعباس معضلات بهداشتی زیادی برای این شهر و ساحل خلیج فارس بوجود آورده است که پساب تصفیه آن می‌تواند به عنوان منابع آبی پایدار برای صنایع غرب بندرعباس استفاده شود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت صنایع غرب هرمزگان یادآورشد: تصفیه خانه شهر بندرعباس سال ۱۳۸۲ برای ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت شهری این منطقه با ظرفیت تصفیه ۶۴ هزار مترمکعب در شبانه روز طراحی شد و اکنون با توسعه شهر جمیعت بندرعباس ۲ برابر افزایش یافته است.

وی اظهارداشت: اکنون روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب وارد تصفیه خانه بندرعباس می‌شود و این تصفیه خانه پاسخگوی این حجم از فاضلاب نیست.

انتقال پساب فاضلاب بندرعباس کاری ماندگار از سوی صنایع غرب

طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع غرب بندرعباس که برای اجرای آن ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه برآوردشده است، به عنوان یکی از کارهای خوب و ماندگار بنگاه‌های اقتصادی استان خواهدبود.

استاندار هرمزگان در خصوص اجرای این طرح گفت: طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع توسط شرکت زیرساخت متشکل از هفت بنگاه‌ بزرگ اقتصادی با دستور رییس جمهوری  اجرایی شد.

فریدون همتی بیان داشت: پس از نشست‌های متعدد و پی در پی در خصوص ساماندهی فاضلاب بندرعباس با پیشنهاد وی تدبیرشد باتوجه به هزینه بالای این طرح، صنایع در راستای اجرای مسوولیت اجتماعی خود درساماندهی فاضلاب این شهر مشارکت کنند.

وی بیان داشت: مدت زمان زیادی با سرمایه‌گذار قبلی پیگیر اجرای طرح تصفیه، انتقال و استفاده از پساب بندرعباس بودیم اما به دلیل کندی کار و اینکه سرمایه‌گذار نتوانست کاری از پیش ببرد، با کمک ویژه دستگاه قضایی استان، اجرای این طرح به شرکت زیرساخت با سهامداری هفت بنگاه اقتصادی بزرگ غرب بندرعباس واگذارشد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی غرب بندرعباس در این راستا پای کار آمدند و هفت مجموعه بزرگ از آن‌ها شرکت زیرساخت را تشکیل دادند که این شرکت کار بزرگ جمع‌آوری، انتقال، تصفیه و استفاده از پساب فاضلاب بندرعباس در صنایع را انجام می‌دهد و البته انتظار داریم دیگر بنگاه‌های اقتصادی غرب بندرعباس نیز به اجرای این کار اضافه شوند.

وی خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی سهامدار شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس برای افزایش توانمندی آن میزان سرمایه شرکت را به چهارهزار میلیارد ریال خواهند رساند و از این طریق فرآیند ایجاد تصفیه خانه جدید و انتقال پساب صورت می‌گیرد.

نماینده عالی دولت دراستان هرمزگان اظهارداشت: باتوجه به لزوم استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب، بنگاه‌های اقتصادی غرب بندرعباس دیگر اجازه استفاده از آب دریا و آب شیرین کن‌ها را ندارند و باید باتوجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته از پساب تصفیه شده استفاده کنند.

وی اضافه کرد: حمایت بانکی وهمچنین تامین منابع ارزی از طریق صندوق توسعه ملی جهت تامین تجهیزات تصفیه پساب فاضلاب این طرح آغازشد و این کار ویژه و مشترک بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف موجب می‌شود تا دغدغه مردم بندرعباس در خصوص ورود فاضلاب به دریا و سطح شهر، به زودی رفع شود.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: پساب و فاضلاب شهری بندرعباس مهمترین درخواست مردم بندرعباس است که با آغاز عملیات ساماندهی فاضلاب ، این دغدغه ۲۰ساله برطرف می شودچرا که ورود مستقیم فاضلاب و پساب تصفیه نشده به خلیج فارس  تهدید کننده بهداشت و سلامت عمومی و تخریب کننده محیط زیست دریایی است که مردم بندرعباس حدود ۲دهه آن را با نجابت تحمل کردند.

 همتی ادامه داد:اجرای این طرح ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار می خواست که از توان دولت خارج بود و با تشکیل کنسرسیوم(اتحادیه شرکت ها)صنایع غرب بندرعباس، مشکل تامین اعتبار طرح حل شد.

برای ساماندهی وضعیت فاضلاب بندرعباس همه مسوولان پای کار باشند

مشکلات ناشی از تخلیه پساب فاضلاب سال‌هاست که روح و روان مردم بندرعباس را آزرده کرده است بطوریکه نماینده ولی فقیه در هرمزگان اخیرا در نشست با مدیرعامل شرکت زیرساخت خلیج فارس خواستار ساماندهی این وضعیت ناهنجار با پای کار آمدن همه مسوولان استانی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده بیان داشت: خوشبختانه با پیگیری استاندارهرمزگان و شروع بکار شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس بخشی از صنایع غرب بندرعباس درعمل به مسوولیت اجتماعی خود در این امر سهیم شده‌اند که جای قدردانی دارد.

وی ابرازداشت: از تمام مسوولان با اراده‌ای قوی شرکت زیرساخت خلیج فارس انتظار می‌رود که  موضوع ساماندهی انتقال پساب فاضلاب شهر بندرعباس را در اولویت قرار داده و با همراهی و حمایت یکدیگر کار را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانند.

ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس یک اتفاق بزرگ در حوزه محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان دراین باره گفت:ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس، فرایند انتقال پساب تصفیه شده به صنایع غرب را یک اتفاق بزرگ  در حوزه محیط زیست شهری بندرعباس که با توجه به گذشت بیش از ۱۳ سال از سرازیر شدن فاضلاب‌ و پساب تصفیه نشده، آسیب جدی به اکوسیستم و آب‌های ساحلی بندرعباس و پیرامون آن وارد شده که وقوع این رخداد می تواند نقش مهم و ارزنده ای در بازسازی اکوسیستم دریایی داشته باشد.

حبیب مسیحی تازیانی پس از شروع عملیات اجرایی این طرح در جمع خبرنگاران افزود: از سوی دیگر شیرین سازی آب با استفاده از منابع آبی تصفیه شده، منافع دوجانبه ای برای اکوسیستم و محیط‌زیست خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، توسعه فضای سبز در صنایع مستقر در غرب بندرعباس را یکی دیگر از مزایای این طرح مهم برشمرد و اظهارداشت: با توجه به کمبود منابع آبی، توسعه فضای سبز در صنایع و احداث کمربند سبز شهر بندرعباس که از جمله تعهدات صنایع بندرعباس است به تأخیر افتاده است که با اجرای این طرح ساماندهی، منابع آبی لازم در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت و سهم بسزایی در کاهش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی تجمعی خواهد داشت.

مسیحی تازیانی، تحقق این اتفاق بزرگ را مرهون هدایت و حمایت استاندار هرمزگان و پشتیبانی صنایع غرب بندرعباس دانست و گفت: این اتفاق مبارک باید به عنوان برنامه دراز مدت استان، با حمایت و پشتیبانی صنایع همجوار شهرها در سایر شهرستان‌های استان نیز عملیاتی شود.

فولاد هرمزگان به کل تعهدات خود در طرح ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس عمل می کند

مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز گفت: علاوه بر ایفای تعهدات مالی، معاونت تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان پشتیبانی کامل فنی و مهندسی طرح را انجام خواهد داد و در شش ماه آینده با انجام پروسه تعمیرات تصفیه خانه موجود و در مدار قرارگرفتن آن، خروجی تصفیه خانه در حد مطلوب زیست محیطی قرار خواهد گرفت و سایر اقدامات با پیگیری های لازم در موعد مقرر قراردادی انجام خواهند شد.

 عطاالله معروفخانی، سرایزر شدن پساب فاضلاب بندرعباس به دریا را یکی از معضلات اجتماعی و زیست محیطی شهر بندرعباس عنوان کرد و اظهار داشت: این معضلی است که سال‌ها مردم بندرعباس با آن دست به گریبان هستند و از طرفی آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن باعث آسیب های جدی به اکوسیستم محیط در ناحیه ای که فاضلاب به دریا میریزد شده است و ساماندهی آن یکی از کارهای بسیار مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: صنایع به عنوان بخشی از مسوولیت اجتماعی خود در طرح های مختلفی مشارکت می کنند؛ امروزه در قالب الگوی سرمایه گذاری مسوولیت پذیر،  شرکت‌ها در فعالیت ها و یا موضوعاتی سرمایه گذاری می کنند که برای خودشان هم بازدهی معقول داشته باشد و این روش می تواند به عنوان الگویی مطلوب و جهانی مورد استفاده باشد که فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از سهامداران شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس، تکلیف خود را در حل این معضل بزرگ به صورت کامل انجام خواهد داد.

وی، اجرای این پروژه را یکی از مطالبات بحق مردم هرمزگان برشمرد و افزود: با توجه به محدودیت های مالی موجود و کارکرد نامطلوب پیمانکار قبلی، کار گروهی به پیشنهاد مقام عالی اجرایی استان تشکیل شد و با تصمیمات فوری و پشتیبانی لازم، باعث تسریع درعملیات اجرایی شد که نقش استاندار در این خصوص بسیار تعیین کننده بود.

مدیرعامل فولاد هرمزگان تصریح کرد: بازچرخانی آب روند تبدیل فاضلاب به آب است که می توان در آبیاری فضای سبز، کشاورزی و … از آن استفاده کرد؛ همچنین این آب ممکن است مستقیما برای مصارف خاص مانند مصارف تجاری، صنایع، شهری به کار رود. با تصفیه این پساب حتی می توان به استاندارد های آب آشامیدنی نیز دست یافت؛ هنگامی که آب مصرف شده به منابع آب طبیعی باز می گردد کماکان می تواند برای اکوسیستم، تغذیه گیاهان و … مفید باشد.

معروفخانی ،اجرای طرح ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس را عاملی برای تبدیل یک تهدید زیست محیطی به فرصتی برای ثروت آفرینی دانست و یاد آور شد: در شهر بندرعباس نیز، تصفیه خانه می تواند با تولید پساب با کیفیت، آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و صنایع را تامین کند.

عملیاتی شدن طرح ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس یک ضرورت است

مدیرعامل پلایش نفت بندرعباس هم بیان اینکه اجرای این طرح یکی از الزامات زیست محیطی شهر بندرعباس بود چندین دهه به تاخیر افتاده بود، اظهار داشت: خوشبختانه امروز با درایت مقام عالی استان ساماندهی پساب فاضلاب بندرعباس آغاز شد که با اجرای آن، علاوه رفع برخی معضلات زیست محیطی، مشکلات اجتماعی پیرامون آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 هاشم نامور افزود: با توجه به ظرفیت هایی که در صنایع غرب بندرعباس وجود دارد، اجرای این طرح می تواند منجر به تحقق اهداف توسعه پایدار در منطقه شود که شرکت توسعه زیرساخت خلیج فارس با مشارکت صنایع غرب بندرعباس از جمله شرکت پالایش نفت بندرعباس به عنوان یکی از اعضای این کنسرسیوم با توجه به اینکه حفاظت و صیانت از محیط زیست از اهداف تعریف شده در نقشه استراتژیک این شرکت است، تلاش می کند این طرح به عنوان یک زیرساخت مهم، با کیفیتی مطلوب و با نگاه آینده‌نگرانه محقق شود.

وی، وظیفه دولت را شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، برنامه ریزی ، مدیریت و هدایت منابع در راستای توسعه آن منطقه با نگاه به آینده برشمرد و گفت: در غرب بندرعباس صنایع بزرگی مستقر هستند که هر کدام نقشی ممتاز در اقتصاد و تامین نیازهای استراتژیک کشور دارند و می‌توان با هدایت و ایجاد هماهنگی بین ظرفیت‌های منطقه و رفع موانع، علاوه بر کمک به تولید مستمر، به توسعه هر چه بیشتر منطقه نیز کمک کرد.

وی ادامه داد:سالم سازی اکوسیستم، تامین پایدار بخشی از آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، حفاظت از ذخایر دریایی،توسعه صیادی و گردشگری را ازجمله اهداف کلان اجرای این طرح عنوان است لذا اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس هم از طرح های خوبی است که با اعتماد  استاندار هرمزگان  به صنایع آغاز شده است و امیدوارم این همسویی همچنان ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: ورود انبوهی از فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج فارس در نگاهی جامع تر تنها تهدیدی برای محیط زیست و زیست‌گاه جانوران آبزی نیست، بلکه روزانه افراد بسیاری از دریا ارتزاق می‌کنند و هرساله شاهد هستیم که مسافران بسیاری از سراسر کشور برای استفاده از دریا به بندرعباس سفر می کنند، بنابراین موهبتی به نام خلیج فارس علاوه بر جاذبه طبیعی برای گردشگری نقشی مهم در اقتصاد منطقه نیز دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهارداشت: از سوی دیگر آب سالم با توجه به شرایط خشکسالی استان هرمزگان یک نیاز اساسی و منبعی ارزشمند است که باید آن را حفظ کرد؛ بنابراین باید بتوان با ایجاد یک چرخه و استفاده مجدد از پساب‌ فاضلاب، از هدر رفت این منبع حیاتی جلوگیری کرد و در نتیجه با بازگرداندن پساب بندرعباس به چرخه تولید و تصفیه آن، علاوه بر رفع یک تهدید اجتماعی و زیست محیطی توانسته ایم به رشد اقتصاد و توسعه منطقه نیز کمک کنیم.

نامور گفت: ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس نیز از طرح های زیرساختی مهم در شهر بندرعباس است که اجرای آن در راستای حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی  یک ضرورت است و به سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد و جامعه سالم به معنای نیروی انسانی سالم خواهد بود که در نهایت منجر به رونق تولید و اشتغال خواهد شد و این به معنای حرکت در راستای توسعه پایدار است.

وی تصریح کرد: با توجه به ابعاد این پروژه بزرگ، وجود مدیریت منسجم و پیگیری مستمر و هماهنگ از ضروریات است که به همین منظور، صنایع با مدیریت استاندار هرمزگان تلاش کردند با ایجاد کنسرسیومی واحد تحت عنوان شرکت توسعه زیرساخت خلیج فارس  این پروژه را به عنوان یک خواست عمومی پیگیری و در زمان مقرر به اتمام برسانند که شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در کنار دیگر صنایع تلاش دارد، مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته، همکاری لازم را برای تسریع در بهره برداری از این پروژه مهم داشته باشد.

رسانه‌ها تا سامان یافتن قطعی انتقال پساب به صنایع پیگیری می‌کنند

 مشکل ورود پساب‌های ورودی فاضلاب شهر بندرعباس به خلیج فارس بحث دیروز و امروز نیست بلکه سال‌هاست که روزانه انبوهی از فاضلاب روانه دریا می‌شود و بارها و بارها مسوولان از جمله استاندار هرمزگان، امام جمعه بندرعباس، نمایندگان مجلس، محیط  زیست و حتی آب و فاضلاب استان در نشست‌های مختلف این موضوع را مطرح  کرده‌اند که امید می رود با توجه به تشکیل کنسرسیوم متشکل ازهفت شرکت بزرگ اجرایی شود.

در این راستا بارها و بارها رسانه‌ها از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز درباره رهاسازی فاضلاب شهر بندرعباس از طریق خورها بویژه خورگورسوزان به دریا و بوی تند و نامطبوع آن گزارش نوشته و درد و دل‌های مردم را به گوش مسوولان رسانده‌اند؛ از آنجایی که رسانه‌ها همیشه برای حل مشکلات مردم پای کار هستند موضوع انتقال پساب به صنایع غرب هرمزگان را همچنان تا سامان یافتن قطعی پیگیری می‌کنند.

فاضلاب شهر بندرعباس از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن» سرازیر دریا می‌شود؛ می‌تواند مرگ مرجان ها، عروس های دریای، ظهور پدیده کشند قرمز و ده ها موارد آلودگی اعم نفتی و غیرنفتی را رقم بزند که تبعات این چرخه شوم دوباره به خود ما انسان ها باز می گردد.

هرچند ضرب المثل سنتی هرمزگان هست که می‌گوید «دریا با پوزه سگ نجس نمی‌شود» اما فاضلاب شهر بندرعباس سال‌هاست که ساحل و دریا را آلوده می‌کند و آبزیان خلیج فارس را به کام نابودی کشانده است که نیاز هست هرچه سریع تر این وضعیت سامان یابد./ایرنا





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/