تاریخ انتشار:09 شهریور 1394در 7:25 ب.ظ کد خبر:6903

افرادی که در دوران مبارزه ییلاق نشین بودند حالا به هاشمی خرده می‌گیرند

افرادی که در دوران مبارزه ییلاق نشین بودند حالا به هاشمی خرده می‌گیرند برخی افراد در ۱۵خرداد۴۲ به جای اینکه در خیابان‌ها و منبرها باشند و حضرت امام را همراهی کنند به ییلاق رفته بودند و تفریح می‌کردند. همین عده امروز آمده‌اند و به شخصیت‌های اصیل ...

ad3f25e0e4f1be786641765f15ea8414_S

افرادی که در دوران مبارزه ییلاق نشین بودند حالا به هاشمی خرده می‌گیرند

برخی افراد در ۱۵خرداد۴۲ به جای اینکه در خیابان‌ها و منبرها باشند و حضرت امام را همراهی کنند به ییلاق رفته بودند و تفریح می‌کردند. همین عده امروز آمده‌اند و به شخصیت‌های اصیل و انقلابی همچون آیت‌ا… هاشمی که در آن موقع میدان‌دار حمایت از امام بود خرده می‌گیرند.

روزنامه آرمان در گفتگو با سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق نوشت؛

«روحانی مشهور جنوب تهران»؛ اغلب مردم پایتخت وی را با این نام می‌شناسند. سابقه مبارزاتش علیه استعمار و استکبار به همراهی با آیت‌ا… کاشانی در کودتای۲۸مرداد و همراهی با حضرت امام (ره)در طول مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی باز می‌گردد. او از آن جمله روحانیونی است که مانند آیت‌ا… طالقانی توانایی به صحنه کشاندن توده‌های مردم را دارد و در قلب مردم دارای نفوذ و محبوبیت بسیار است.

حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی علاوه براینکه استاد اخلاق است حریت وآزادگی را نیز با خود دارد. از اغلب مسائل مهم سیاسی از ایشان سوال کردم و ایشان نیز با مدارا وآرامش به سوالاتم پاسخ دادند. ایشان معتقد است: « برخی افراد در ۱۵خرداد ۴۲به جای اینکه در خیابان‌ها و منبرها باشند و حضرت امام را همراهی کنند به ییلاق رفته بودند و تفریح می‌کردند. همین عده امروز آمده‌اند و به شخصیت‌های اصیل و انقلابی که در آن موقع میدان‌دار حمایت از امام بودند خرده می‌گیرند. وی همچنین درباره دلایل افزایش فسادهای اقتصادی در دولت گذشته و بازداشت رحیمی و بقایی تصریح کرد: «این سرنوشت کسانی است که تنها به فکر سیرکردن شکم خود بودند». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی را از نظر می‌گذرانید:

شما در ابتدای روی کار آمدن آقای روحانی به ایشان نامه نوشتید و از ایشان خواستید اخلاق اجتماعی و حرمت شخصیت‌های سیاسی که در دولت گذشته مخدوش شده بود بهبود پیدا کند. آیا در دو سال گذشته آقای روحانی در تحقق این مطالبات موفق بوده است؟
ما باید همواره این نکته را در نظر داشته باشیم که میزان انتظارات، از توان افراد بیشتر است. این مساله بویژه درباره دولتمردان و سیاستمداران صادق است. سیاستمداران معمولا در دوران کارزار انتخاباتی شعارهایی را مطرح می‌کنند و وعده‌هایی به مردم می‌دهند که در عرصه عمل برای محقق کردن آن به موانع و مشکلات زیادی برمی‌خورند. آقای روحانی نیز نسبت به آنچه وعده داده‌اند و آنچه عمل کرده‌اند موفقیت بسیار بالایی نداشته است. با این وجود به صورت نسبی عملکرد قابل قبولی داشته است. ما همواره باید شرایط را من حیث المجموع بسنجیم. بنده پایبند یک سلسله روایات اخلاقی هستم که از سوی اهل بیت (س) عنوان شده است.

حضرت امام جعفر صادق (ع) در این باره می‌فرمایند: «کسی که بدهی زیادی پیدا می‌کند و نمی‌تواند بدهی خود را بپردازد به سبب این بدهی، از راست گویی به دروغ گویی می‌رسد و دروغگو می‌شود». این فرد به دلیل فشاری که طلبکارها به وی وارد می‌کنند مجبور می‌شود دروغ بگوید. نکته دیگر اینکه فشارها و سختی‌های زندگی ممکن است سبب فاسد شدن اخلاق یک فرد یا جامعه شود. بنده تمایل دارم افکار عمومی جامعه را متوجه این مساله کنم که در هشت سال گذشته و دولت قبل از آقای روحانی، فساد اخلاقی در جامعه به وجود آمده بود. دولت قبل در سه زمینه کوتاهی کرد و سه مساله مهم را نادیده گرفت. نخست نسبت به دستاوردهای انقلاب بود. در دولت گذشته بسیاری از دولتمردان دستاوردهای انقلاب را نادیده می‌گرفتند. این مساله بویژه درزمانی که با قطعنامه‌های سازمان ملل روبه رو می‌شدند مشهود بود. رئیس‌جمهور گذشته این قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌خواند اما از این نکته غافل بود که این قطعنامه‌ها چه تحریم‌های بزرگی بر ملت ما وارد می‌کند و مشکلات زندگی مردم را بیشتر خواهد کرد.

وضعیت به شکلی پیش می‌رفت که هر قطعنامه که صادر می‌شد یک قفل جدید به مشکلات کشور و مردم اضافه می‌شد. در نتیجه دولت بعد از احمدی‌نژاد باید تمام این قفل‌ها که به زندگی مردم زده شده بود را باز می‌کرد. به همین دلیل کار آقای روحانی در ابتدا خیلی مشکل بود. این در حالی بود که قیمت نفت در دولت آقای احمدی‌نژاد بسیار بالا رفت اما در دولت آقای روحانی به‌شدت کاهش پیدا کرد.

نکته دوم اینکه آقای احمدی‌نژاد تسلیم واقعی تصمیمات بزرگان نبود و روز به روز از آنها فاصله می‌گرفت. دستوراتی که به دولت گذشته ابلاغ می‌کردند به خوبی اجرا نمی‌شد وبه شکل‌های مختلف از اجرای آن طفره می‌رفتند. مساله سوم حضور تندروهای سیاسی بود که باعث بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها در جامعه شدند. احمدی‌نژاد فکر می‌کرد «یک شبه می‌تواند ره صدساله را بپیماید» و به همین دلیل تلاش می‌کرد کارهای بزرگ را به سرعت به پیش ببرد. غافل از اینکه «سنگ بزرگ نشانه نزدن است». آقای روحانی در شرایطی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند که کشور با این مشکلات روبه رو بود. ایشان در ابتدا تلاش کردند با دروغ گویی مبارزه کنند که به نظر من دراین زمینه اقدامات خوبی انجام گرفت.

آقای روحانی همچنین تلاش کرد به وضعیت مالی کشور و پول‌هایی که وضعیت نامعلومی در دولت گذشته پیدا کرده بود سامان بدهد. بنده از همان ابتدا که ایشان رئیس‌جمهور شدند از ایشان خواستم که نسبت به اعتراض مخالفان واکنش نشان ندهد. من به ایشان متذکر شدم که خواه ناخواه عده‌ای به شما اعتراض خواهند کرد و رویکرد شما را نمی‌پسندند. شما باید برنامه‌های خود را پیش ببرید. با این وجود ایشان در برخی مواقع واکنش نشان دادند که بهتر بود این کار را نمی‌کردند. هر شخص در جایگاهی که قرار می‌گیرد باید از ادبیات همان جایگاه استفاده کند. جایگاه رئیس‌جمهور اجازه نمی‌دهد که ایشان نسبت به غرض ورزی‌های عده‌ای واکنش نشان بدهد.

آقای روحانی از ابتدای روی کارآمدن خود با هجمه‌های گسترده روبه رو شدند. این در حالی است که هنگامی که احمدی‌نژاد در سال۸۴ روی کار آمد حمایت همه‌جانبه‌ای از وی صورت می‌گرفت. حتی در دوران اصلاحات نیز مخالفان دولت از همان روزهای ابتدائی مخالفت‌های خود را شروع نکردند. به نظر شما هجمه‌های زودهنگام و گسترده علیه آقای روحانی دولت را در اجرای برنامه‌های خود محتاط نکرد؟
بله؛ محتاط کرد. این مخالفت‌ها باعث شد که آقای روحانی به جای اینکه انرژی خود را صرف تحقق وعده‌هایش کند و برنامه‌های خود را اجرایی کند صرفا به منتقدان و مخالفان دولت پاسخ دهد. مخالفان دولت در ابتدا گمان می‌کردند امکانات زیادی در اختیار آنها قرار دارد که می‌توانند از آن در جهت مخالفت با دولت آقای روحانی استفاده کنند. این در حالی بود که پس از مدتی متوجه شدند که در عرصه عمل چنین مساله‌ای صادق نیست وامکانات کمی در اختیار آنها قرار گرفته است.

به نظر شما مخالفت‌ها با دولت همچنان ادامه خواهد داشت؟
بله؛ این مخالفت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. حتی من معتقدم در فضای انتخابات مجلس این مخالفت‌ها شدت خواهد گرفت. متاسفانه بی‌اخلاقی و بداخلاقی در فضای سیاسی در حال رشد و نمو است. اگر آقای روحانی هم بخواهد در این فضای بی‌اخلاقی مدافع عملکرد خود باشد در نهایت موفق نخواهد شد و به همین دلیل مشکلات جدیدی درحال پدیدآمدن است. بنده تمایل دارم در این باره نکاتی را عنوان کنم.

سخن نخست من خطاب به نهاد انقلابی و اسلامی شورای نگهبان است. حضرت امام (ره) به‌شدت علاقه‌مند بودند قداست شورای نگهبان حفظ شود. دوستداران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باید حرمت این شورا را حفظ کنند. البته سخنان من به خود اعضای محترم این شورا نیز بازمی‌گردد. بنده گاهی اوقات سخنانی را می‌شنوم که بیشتر شبیه جبهه‌گیری سیاسی است. از فرمایشات برخی چنین برداشت می‌شود که عده‌ای اصلا نباید برای انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شوند. به نظر من این سخنان و این شیوه سخن گفتن باید اصلاح شود. کسی نمی‌تواند عنوان کند چه کسی در انتخابات حاضر شود و چه کسی نشود. شورای نگهبان وظیفه دارد صلاحیت افراد را برای حضور در انتخابات مورد بررسی قرار بدهد.شورای نگهبان باید عدم صلاحیت افراد را بررسی کند.

من از همین جا از آیت‌ا… جنتی تقاضا دارم که اجازه بدهند سخنگوی شورای نگهبان بیشتر مواضع این شورا را بیان کنند. با این وجود من از مردم و متدینین می‌خواهم هر صحبتی که مطرح شد قداست این شورا را حفظ کنند. اعضای محترم شورای نگهبان هم باید در سخنان خود دقت بیشتری کنند و کلمات و جملاتی را به زبان نیاورند که سبب واکنش عده‌ای دیگر شود.

مساله مهم دیگری که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم به تندروی سیاسی و افرادی باز می‌گردد که بنا را به بی‌اخلاقی گذاشته‌اند. من از مردم می‌خواهم که وقت خود را صرف مبارزه با افرادی که از کلمات تند و تلخ استفاده می‌کنند تلف نکنند. هرچه بیشتر به سخنان این افراد واکنش نشان داده شود مساله پیچیده‌تر می‌شود. من برخی اوقات از سخنانی که این افراد به زبان می‌آورند غصه می‌خورم. به عنوان مثال یکی از مسئولان یکی از نهادها چندی پیش عنوان کرده بود:«ما صف شکن هستیم». شاید عده‌ای عنوان کنند که صف شکن بودن به معنای جلودار بودن است که صحیح هم است. اما من اینگونه سخن گفتن را نوعی توهین به مقامات کشور تلقی می‌کنم. این سخن به معنای این است که ما به فکر و نیت برخی افراد آگاهی داریم و در صورت لزوم آماده صف شکنی هستیم. این افراد این مساله را فراموش کرده‌اند که این کشور مسئول دارد. آقا (مقام معظم رهبری) برهمه مسائل کشور آگاهی دارند و بهترین نظارت و تصمیم‌گیری‌ها را انجام می‌دهند. کسی نمی‌تواند نظارت ایشان را نادیده بگیرد. برخی از سخنان این افراد به معنای این است که در کشور نظارت وجود ندارد که سخنان غلطی است. گاهی تندروها سخنانی را به زبان می‌آوردند که دقیقا برخلاف منویات رهبری است.

نظر شما درباره شکایت احمدی‌نژاد و نزدیکانش از مدیران دولت آقای روحانی چیست؟
بنده با هرگونه شکایت مخالف هستم. به‌ویژه اینکه این شکایت‌ها در بین مقامات و مسئولان کشور صورت بگیرد. قداست مسئولان جمهوری اسلامی باید به صورت تمام و کمال حفظ شود. حتی اگر در گذشته نیز توهین‌هایی صورت گرفته اشتباه بوده و نباید صورت می‌گرفته است. اگر یک مسئول به هر دلیلی مسئول دیگری را در نظام جمهوری اسلامی زیر سوال ببرد کار اشتباهی انجام داده است. نباید یک مساله کوچک را بزرگ کرد و آن را به جنجال تبدیل کرد. برخی از کارها با مهربانی و لطافت انجام می‌شود و نیاز به دعوا ندارد.

اسماعیل احمدی مقدم در مصاحبه اخیر خود درباره رفتار و افکار احمدی‌نژاد در سال ۸۸ اظهاراتی را انجام داده که تکذیب کردند. دیدگاه‌های شما درباره مصاحبه ایشان چیست؟
بنده درهمان زمان هم عنوان کردم و هم‌اکنون هم عنوان می‌کنم کسانی که از آنها حمایت کردند باید در پیشگاه خداوند توبه کنند. احمدی‌نژاد سه روز پس از موفقیت در انتخابات از عبارت «خس وخاشاک» استفاده کرد. من همان زمان عنوان کردم اگر وی از چنین ادبیاتی استفاده نمی‌کرد وضعیت بدتر نمی‌شد. بنده علاوه بر جلسه‌ای که با ایشان در شهرداری داشتم پس از سال ۸۸ در کاخ ریاست‌جمهوری خدمت ایشان رسیدم. در آن جلسه من به آقای احمدی‌نژاد گفتم شما در شرایطی که جامعه ناآرام بوده به ریاست‌جمهوری رسیده‌اید. با این وجود پس از اینکه رئیس‌جمهور شده‌اید نیز تلاش می‌کنید افراد مختلف را متهم کنید و به آنها اتهام وارد می‌کنید. به ایشان گفتم شما باید حواست به کار خودت باشد. چه کار داری که دیگران چه می‌کنند و به دنبال چه هستند و آنها را متهم می‌کنید. بنده آن زمان در کمیسیون قضائی مجلس بودم. به همین دلیل به ایشان گفتم بسیاری از سخنان شما جرم قانونی است و مجازات دارد. من از ایشان خواهش کردم در ادبیات خود تجدید نظر کند.

در چند سال اخیر فسادهای بزرگ اقتصادی با رقم‌های نجومی افشا شده که عمدتا ریشه در دولت احمدی‌نژاد داشت. به نظر شما چرا دولتی که خود را قهرمان مبارزه با فساد اقتصادی می‌دانست عامل بسیاری از فسادهای بزرگ اقتصادی در کشور شد؟
دعوای ما دعوای فقر و غناست. حضرت امام (ره) از روز اول انقلاب عنوان کردند ما از فقرا حمایت می‌کنیم و انقلاب برای حمایت از فقرا و مستضعفان شکل گرفته است. در این زمینه حضرت امام به آیات و روایات دینی نیز اهتمام داشتند. در نتیجه استفاده از دین برای کاهش فاصله فقرا با اغنیا محصول انقلاب است. قبل از انقلاب مارکسیست‌ها معتقد بودند:«دین افیون توده‌ها و فقراست». با این وجود حضرت امام پس از انقلاب تلاش کردند به وسیله دین فقرا را زنده کنند. در نتیجه پس از انقلاب فقرا برای مقابله با اغنیا به دین متوسل می‌شوند. آقای احمدی‌نژاد نیز از جمله کسانی بود که به عنوان اصولگرا به پیروی از شعارهای دوران انقلاب تلاش کرد با اغنیا مقابله کند. در این راه برای اینکه روی برخی مسائل سرپوش بگذارد برای خود قداست به وجود می‌آورد. بار اول که ایشان عنوان کرد دولت من پاک‌ترین دولت تاریخ است کسی به او ایراد نگرفت. بار دوم که همین سخنان را تکرار کرد کم کم عده‌ای که اهل فن بودند به گفته‌های وی شک کردند و در دلشان تردید به وجود آمد. اما زمانی که برای بار سوم و مرتب این جملات را تکرار می‌کرد به این موضوع حساس شدند. چنین افرادی برای اینکه بر مشکلات خود سرپوش بگذارند افراد دیگر را متهم می‌کنند و به صورت مرتب توپ را به زمین دیگران پرتاب می‌کنند.

چرا فساد تا حلقه اول مدیران دولت مانند معاون اول و معاون اجرایی هم پیش رفت؟
این سرنوشت کسانی است که تنها به فکر سیرکردن شکم خود بودند.

ائتلاف مشترک احتمالی بین آیت‌ا… هاشمی، آقای روحانی و آیت ا…سیدحسن خمینی برای انتخابات آینده خبرگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من معتقدم هر انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود باید با شور و اشتیاق و با شکوه برگزار شود. در شرایط کنونی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات خبرگان در حال برنامه‌ریزی برای حضور باشکوه در انتخابات هستند. هرکس که احساس کند می‌تواند به کشور خدمت کند حضور وی در انتخابات خبرگان واجب است و باید حضور پیدا کند. دلیل اینکه انتخابات خبرگان دارای اهمیت ویژه است این است که خبرگان به اصل رهبری نظام سیاسی مربوط می‌شود و به سرنوشت کشور و ملت گره خورده است. هنگامی که شخصیت‌های قدرتمند و متدین وارد مجلس خبرگان شوند اصل ولایت فقیه تقویت می‌شود و در نتیجه حرکت کشور به سوی تعالی و پیشرفت تسریع می‌شود. نکته دیگر اینکه از زمانی که مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی بزرگ و میدان‌دار این مجلس بوده است. آگاهی آیت‌ا… هاشمی از اصل و چرایی انقلاب و نظام نیز از همه بیشتر است. این یک خطر بزرگ است که مجلس با اهمیتی چون خبرگان از افراد باکفایت، مردمی و دین مدار خالی شود.

دلیل هجمه‌های گسترده علیه آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی چیست؟
آیت‌ا… هاشمی بارها از اینکه تازه به‌دوران‌رسیده‌ها درباره انقلاب اظهارنظر می‌کنند تذکر داده است. برخی افراد در ۱۵خرداد۴۲ به جای اینکه در خیابان‌ها و منبرها باشند و حضرت امام را همراهی کنند به ییلاق رفته بودند و تفریح می‌کردند. همین عده امروز آمده‌اند و به شخصیت‌های اصیل و انقلابی همچون آیت‌ا… هاشمی که در آن موقع میدان‌دار حمایت از امام بود خرده می‌گیرند که چرا مواضعی اتخاذ می‌کنید که با مواضع انقلاب همخوانی ندارد. ما خودمان که همدیگر را می‌شناسیم و از گذشته یکدیگر اطلاع داریم. بنده خوب به خاطردارم چه کسانی در زمان مبارزات سخت انقلاب چه کار می‌کردند و چه مواضعی داشته‌اند. مردم هم همه را می‌شناسند و گذشته افراد را در وضعیت فعلی آنها تاثیرگذار می‌دانند. برخی از این افراد جوان که زیاد هیاهو می‌کنند اصلا نمی‌دانند معنای انقلاب چه بوده است. مساله تحریک روستاییان براساس سخنان بزرگان نظام نیز از قدیم الایام توطئه انگلیسی بوده و ما نباید فریب آن را بخوریم.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/