واقعه تاریخی غدیر خم در بخش آسمینون نودژ بازسازی شد +تصاویر
همزمان با عید غدیر خم و برای اولین سال ،بازخوانی وباز سازی واقعه غدیر خم با حضور پرشور مردم و مسئولان در بخش آسمینون نودژ برگزار شد.هدف از اجرای این برنامه زنده کردن غدیر، استمرار اندیشه ولایت پذیری و ترویج فرهنگ علوی درجامعه است.
در این مراسم بازسازی صحنه های غدیر، قرائت خطبه غدیر خم و فتح مکه ادامه پیدا کرد که از این قرار بود که واقعه فتح شهر مکه در سال هشتم هجری به دست مسلمانان و به فرماندهی پیامبر اکرم(ص) در واکنش به نقض پیمان حدیبیه توسط قریشیان بود و نتایجی همچون رویآوردن مشرکان شبهجزیره عربستان به اسلام در سالهای بعد را در پی داشت. سران مشرکان قریش از جمله ابوسفیان قبل از ورود مسلمانان به شهر مکه، اسلام آوردند. پیامبر با ندای الیوم یوم المرحمه (امروز، روز رحمت و گذشت است) فرمان عفو عمومی صادر کرد.
گروه طلقاء
ابوسفیان و دیگر کسانی که رحمت پیامبر(ص) شامل حالشان شده بود به «طُلَقا» (به معنای آزادشدگان) معروف شدند، این لقب برگفته از فرمایش پیامبر(ص) که فرمود: «گمان میکنید چه با شما خواهم کرد؟ گفتند: نیکی. برادری کریم هستی و پسرِ برادری کریم. پیامبر فرمود: بروید که شما آزادشدگان (طُلَقا) هستید».
در جای دیگر از قول پیامبر(ص) آمده: «الطلقاء من قریش و العتقاء من ثقیف، بعضهم أولیاء بعض فی الدنیا و الآخره
مردم به این لقب به عنوان ضعف نگاه میکردند و آن را نوعی بدنامی میدانستند. عمر گروه طلقاء و فرزندان آنان را شایسته خلافت نمیدانست و این مطلب را به اهل شورا گوشزد کرد.[۱۹] حضرت علی(ع) در نامهای به معاویه، به این مطلب اشاره کرده و وی را از طلقا معرفی کرد.
استثناشدگان از عفو عمومی
پیامبر(ص) پس از آنکه فرمان عفو عمومی صادر کرد عدهای را از این امر استثنا کرده و فرمان داد ایشان را هر کجا دیدید بکشید، اگر چه در زیر پردههای کعبه باشد.البته تمام این افراد کشته نشدند و بیش از نیمی از آنان اماننامه دریافت کردند.
مردان
عکرمه بن ابی جهل: وی قبل از ورود مسلمانان گریخت، اما همسرش که قبلا مسلمان شده بود، خدمت پیامبر(ص) رسیده و برای وی امان گرفت.
صفوان بن امیه:به جده گریخت اما پس از آنکه عمیر بن وهب جهمی برای او امان گرفت نزد پیامبر باز گشت. وی از پیامبر دو ماه مهلت خواست تا اسلام بیاورد، پیامبر(ص) به او چهار ماه مهلت داد، سر انجام پس از مدتی اسلام آورد.
عبدالله بن ابی سرح: وی که برادر رضاعی عثمان بود، پس از مسلمان شدن مرتد شده بود. عثمان برایش امان گرفت.
عبدالله بن خطل: مسلمانی را کشت و مرتد شد. وی پس از فتح مکه به دست مسلمانان کشته شد.
حویرث بن نقیذ: وی در مکه بر علیه پیامبر(ص) شعر میسرود و پس از فتح مکه نیز به شرایط عفو عمومی اعتنا نکرده و به بیرون از خانه آمد و از خانه خود گریخت که در بین راه کشته شد.
مقیس بن صباته یا ضبابه: وی یکی از مسلمانان را کشته، فرار کرد و مرتد شد. نمیله بن عبدالله کنانی وی را کشت.
اسلم بن زبعری: به نجران گریخت ولی پس از چندی اسلام آورده و امان گرفت.
وحشی بن حرب: وی قاتل حمزه بن عبدالمطلب عموی پیامبر(ص) بود، پس از چندی خدمت پیامبر(ص) رسید و امان گرفت.
زنان
هند دختر عتبه: مادر معاویه
ساره کنیز عمرو بن عبدالمطلب: وی پیش از حرکت سپاه اسلام برای مشرکان جاسوسی کرده بود. برای وی امان گرفتند، وی در زمان خلافت عمر در گذشت.
دو کنیز عبدالله بن خطل: نام آنان قریبه و فرتنا بود. این دو کنیز آوازه خوان بودند و پیامبر(ص) را با ترانههای خود هجو میکردند، یکی از آنان اسلام آورد ولی دیگری کشته شد.
فرازی از سخنرانی پیامبر
«هر خون و مالی که بر عهده داشتید و همۀ افتخارات واهی جاهلی زیر پا نهاده شده و از میان رفته است. خداوند تکبر جاهلیت و افتخار به پدران را از بین برد. مسلمان برادر مسلمان است و همۀ مسلمانان برادرند. همۀ شما از خاک هستید و گرامیترین شما نزد خداوند پرهیزکارترین شماست. دور آنها مساوی نزدیک آنان است. نیرومند و ناتوان آنان در جنگ به طور یکسان غنیمت میبرند. شرکت در جناح چپ یا راست جبهه، یعنی میسره و میمنه، در میزان برداشت غنایم تفاوت نمیآورد. خون مسلمانان محترم است و باید محفوظ بماند. باید مسلمانان در مقابل دشمن متحد و هماهنگ باشند. هیچ مسلمانی را در برابر کافر نباید کشت و هیچ صاحب پیمانی در زمان پیمان نباید کشته شود.»
شکستن بتها
شکستن بتها در کعبه بعد از فتح مکه در کتاب سیره النبی که در قرن یازدهم هجری به دستور سلطان مراد سوم حاکم عثمانی و توسط سید سلیمان کسیم پاشا تهیه شده است.
شکستن بتها در کعبه بعد از فتح مکه در کتاب سیره النبی که در قرن یازدهم هجری به دستور سلطان مراد سوم حاکم عثمانی و توسط سید سلیمان کسیم پاشا تهیه شده است.
پیامبر(ص) پس از فتح مکه اقدام به شکستن بتها نمود، به پیشنهاد پیامبر(ص)، علی(ع) روی شانههای ایشان رفت و بتها را یکی پس از دیگری به زمین انداخت. پس از شکستن بتها آیه «قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آری باطل همواره نابودشدنی است» نازل شد.
ماجرای بالا رفتن علی(ع)بر شانههای رسول خدا را بسیاری از بزرگان اهل سنت در کتابهای خود روایت کردهاند از جمله: احمد بن حنبل، ابو یعلی موصلی، ابو بکر خطیب در تاریخ بغداد، محمد بن صباغ زعفرانی در «الفضائل»، حافظ ابو بکر بیهقی، قاضی ابو عمر و عثمان بن احمد در کتابهای خودشان، ثعلبی در تفسیرش، ابن مردویه در «المناقب»، ابن منده در کتاب «المعرفه»، طبری در «الخصائص»، خطیب خوارزمی در «الاربعین» و ابو احمد جرجانی در «التاریخ» روایت کردهاند.همچنین «ابو عبداللَّه جعل» و «ابو القاسم حسکانی» و «ابوالحسن شاذان» کتابهایی در اثبات این قضیه تألیف نمودهاند.
تلفات
در این روز از مسلمانان مگر دو نفر به نامهای کرز بن جابرالفهری و خنیس بن خالد اشعری یا خالد اشعری که راه را گم کرده بودند، کسی کشته نشد. این دو نفر از مسیر دیگری رفته و در بین راه به دست مشرکین افتاده و به قتل رسیدند.
در قسمت بعدی به واقعه غدیر اشاره شد و صحنه های غدیر را به تماش در آوردند
واقعه غدیر بنابر باور شیعیان از مهمترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجه الوداع در ۱۸ ذیالحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد و حاضران که بزرگان صحابه نیز در میانشان بودند در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود. این آیه، کمی قبل از ۱۸ ذی الحجه سال دهم نازل شد که به پیامبر(ص) دستور میداد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر پیامبر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. سپس آیه اکمال نازل شد که میگفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.
که تمامی تصاویر مربوط به بازسازی را می توانید در زیر مشاهده کنید .
گفتنی است این مراسم با اهدای جوایز وکمک هزینه سفر زیارتی همراه بودکه در اخبار بعدی مشاهده می کنید .
گزارش تصویری:
منبع:نودژنیوز
ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.