تاریخ انتشار:26 بهمن 1393در 6:09 ب.ظ کد خبر:3960

کاهش قیمت گوجه کاران مینابی را زمین گیر کرد/گوجه کیلویی ۱۰۰ تومان

کاهش قیمت گوجه کاران مینابی را زمین گیر کرد/گوجه کیلویی ۱۰۰ تومان میناب - قیمت گوجه فرنگی در هشت بندی افت شدید داشته بطوریکه نرخ این محصول هزینه دستمزد کارگران برای برداشت محصول را هم پوشش نمی دهد از سوی دیگر نبود خریدار و دلال بازی ...

کاهش قیمت گوجه کاران مینابی را زمین گیر کرد/گوجه کیلویی ۱۰۰ تومان

بازار گوجه فرنگی در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان
میناب – قیمت گوجه فرنگی در هشت بندی افت شدید داشته بطوریکه نرخ این محصول هزینه دستمزد کارگران برای برداشت محصول را هم پوشش نمی دهد از سوی دیگر نبود خریدار و دلال بازی گوجه کاران را کلافه کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، قریب به چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه هشت بندی شهرستان میناب در استان هرمزگان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است و هزینه  تولید گوجه فرنگی در هر هکتار برای هر کشاورز ۱۲۰ میلیون ریال هزینه در بردارد.

هشت بندی شهرستان میناب این روزها شاهد برداشت محصولات مختلف کشاورزی است از گوجه فرنگی گرفته تا سیب زمینی و پیاز اما عدم مدیریت در بازاریابی و فروش این محصولات در کنار کمبودهای موجود در زمینه برداشت و دلال بازیها روزگار کشاورزان را سیاه کرده است.

در بسیاری از استانها زمان برداشت محصول، مراسم شکرانه برداشت محصول می گیرند اما دردسر کشاورزان منطقه هشت بندی زمانی شروع می شود که فصل برداشت نیز آغاز می شود.

افزایش بی رویه هزینه های تولید از جمله نرخ سوخت، سم و کود و کارگر و سایر نهاده های تولید از یک سو و سر رسید اقساط وامهای کشاورزان از سوی دیگر کشاورزی را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است این درحالیست که پایه اقتصاد، کشاورزی محسوب می شود آن هم در منطقه ای مانند هشت بندی که ابر و باد و مه خورشید و فلک دست به دست هم داده اند که بهترین محصولات کشاورزی تولید شود اما پس از سالها هنوز مشکلات متعدد کشاورزان در هشت بندی در پس بی برنامگی ها پا برجا مانده است.

مسئولان گوجه کاران را دریابید

هم اکنون قیمت هر سبد گوجه فرنگی ۲۰ کیلویی در میادین و مزارع هشت بندی ۵۰۰۰ تومان یعنی کیلویی ۲۵۰ تومان است درحالیکه همین محصول که از کیفیت بسیار بالاتری نیز نسبت به گوجه عرضه شده در بازارهای میوه و تره بار استانهای مختلف کشور برخوردار است در بازار مصرف با قیمتی بین ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان به خریداران عرضه می شود.

علی بهرامی یکی از کشاورزان هشت بندی در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث کاهش شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در هشت بندی  شده است معطلی زیاد کامیون های حمل محصول در مرز ایران و افغانستان است زیرا کامیون داران ایرانی حق ورود به خاک افغانستان را ندارند و باید منتظر رسیدن کامیون از خود فغانستان باشند تا محصول را سر مرز تحویل بگیرند.

علی سهرابی یکی دیگر از کشاورزان هشت بندی می گوید  متاسفانه در هشت بندی با وجود بیش از ۴ هزار هکتار اراضی گوجه فرنگی هیچ گونه صنایع تبدیلی و فراوری گوجه فرنگی وجود ندارد و بازار  داخلی جوابگوی خیل عظیم محصول تولید شده در هشت بندی نیست و اگر کارخانجات صنایع تبدیلی در خود هشت بندی وجود داشت حداقل هزینه تمام شده تولید محصول به کشاورزان بر می گشت ولی حالا با این وضعیت  نه تنها  هزینه تولید تمام شده به کشاورزان برگشت نمی شود بلکه متحمل خسارت و بدهی سنگین نیز می شویم زیرا هر سبد خالی گوجه فرنگی را ۱۵۰۰ تومان خریداری می کنیم و همچنین ۷۰۰ تومان کرایه حمل محصول را به میادین تره باره هشت بندی جهت فروش می دهیم که با احتساب هزینه پول کارگر، سم، کود، آب و برق با فروش هر سبد گوجه فرنگی به قیمت ۵۰۰۰ تومان یعنی کیلویی ۲۵۰ تومان فقط بدهی عاید کشاورز می شود.

حسن کریمی یکی دیگر از کشاورزان هشت بندی در گفتگو با مهر عنوان کرد: این موضوع مربوط به امسال نیست و متاسفانه هر ساله شاهد کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در زمان برداشت این محصول هستیم و متاسفانه تدابیری جدی برای این مهم طی این سالها از سوی متولیان آن اندیشیده نشده و اگر این روند پیش برود  امسال هزاران تن گوجه فرنگی کشاورزان هشت بندی در زمین کشاورزی تبدیل به رب می شود و تنها چیزی که برای کشاوزان می ماند روزگار سیاه بدهی های سنگین است.

خیرخواه کارشناس کشاورزی در هشت بندی  نیز در خصوص وضعیت قیمت گوجه فرنگی در هشت بندی گفت: آمارها نشان می دهد هر ساله از نیمه دوم بهمن  تا نیمه اول اسفند گوجه فرنگی با کاهش قیمت روبرست زیرا در این زمان اوج برداشت محصول گوجه فرنگی در  هشت بندی، پارسیان، کهورستان و استان بوشهر است و بازار این محصول اشباع می شود.

وی همچنین گفت مقدار بالایی از گوجه فرنگی تولیدی در هشت بندی  به خارج از کشور صادر می شود و در روز های اخیر به دلیل تعطیل بودن مرز و گمرکات مرزی به ویژه مرز میلک باعث توقف ارسال محصولات کشاورزان و کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی شده است.

کشاورز نمونه هشت بندی  همچنین گفت: بازار داخلی توان  این مقدار عرضه گسترده  گوجه فرنگی را ندارد و دولت باید برای حل اساسی این مشکل در بلند مدت به فکر احداث صنایع تبدیلی و فرآوری در منطقه هشت بندی باشد زیرا با ایجاد  این صنایع  هزینه های کشاورزان در زمینه حمل محصول ، هزینه خرید سبد، هزینه کارگر به صورت محسوسی کاهش خواهد یافت و سود  آن به جیب کشاورز خواهد رفت.

وی عنوان کرد: با احداث این صنایع و  خرید گوجه فرنگی کشاورزان  توسط متولیان این صنایع حداقل هزینه تمام شده تولید کشاورزان تامین خواهد شد و محصول بر روی دست کشاورز نمی ماند  زیرا در وضعیت کنونی با فروش هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت ۱۵۰ تومان و کمتر از آن با هزینه های گزاف حمل محصول، هزینه کارگر ، هزینه های سرسام آور کود، سم و سایر نهاده های کشاورزی بدهی سنگین کشاورزان دستاورد تولید خام محصول و عرضه خام آن به بازار خواهد بود.

علی رئوفی رئیس صنف کشاورزان  شهر ستان میناب در این رابطه  به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه باغات لیموترش تقریباً نابود شده اند سطح زیر کشت باغات به سطح زیر کشت صیفی جات در هشت بندی اضافه شده و از طرف دیگر خشکسالی زدگان بشاگرد ، کهنوج، رودبار و قلعه گنج و منوجان استان کرمان در هشت بندی مشغول به فعالیت هستند. این تعداد زیاد افراد متقاضی شغل به همراه اراضی باغی تبدیل شده به اراضی صیفی و همچنین نبود تعادل بین عرضه و تقاضای این محصول شاهد ریزش شدید قیمت آن هستیم.

رئوفی بیان داشت: برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان  دولت باید تمهیداتی بیاندیشد تا متقاضیان احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی  با سهولت بیشتری بویژه در زمینه ضمانت نامه ها  و وثیقه های بانکی حمایت شوند.

وی عنوان کرد: متقاضیان احداث صنایع تبدیلی در هشت بندی در تشریفات اداری و طی مراحل قانونی ارائه در خواست مشکلی ندارند. ولی وقتی درخواست متقاضیان به بانک می رسد با مشکل مواجه می شوند زیرا بانک برای اینکه وام را در اختیار این ها قرار بدهد اگر وام  دو میلیارد است وثیقه ۴ میلیاردی  درخواست می کند که از توان آنها خارج است.

وی تصریح کرد: اسنادی که این این متقاضیان دارند یا خانه روستایی است و یا ۵ هکتار زمین کشاورزی روستایی است و بانک خانه های روستایی را  ۵۰ تا ۶۰ میلیون و اراضی سطح زیر کشت را ۲۰ میلیون برآورد می کند که در نهایت  سرمایه کشاورز به ۱۵۰ میلیون می رسد که با توجه به وثیقه ای که بانک می خواهد برای کشاورزان قابل تامین نیست.

رئیس صنف کشاورزان شهرستان میناب گفت اگر دولت می خواهد از کشاورزان حمایت کند طرح پیشنهادی متقاضیان احداث صنایع تبدیلی را تماماً در گرو بانک بگذارد و کشاورز مقدمات کار را فراهم کند

رئوفی ابرازداشت: اگر این مشکل مرتفع گردد و بخشی از بار تولیدی در خود هشت بندی فرآوری شود و بخشی دیگر وارد بازار شود قیمت ها تثبیت می شود.

وی همچنین یادآور شد: اگر صنایع بسته بندی و سردخانه مخصوص پیاز در هشتبندی وجود داشت می توانستیم از کاهش قیمت در زمان برداشت این محصول و افزایش قیمت این محصول در دو ماه آینده در بازار مصرف جلوگیری کنیم.

معاش کشاورزان در خطر است

حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه شهر هشت بندی میناب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت نامناسب فورش محصول گوجه فرنگی کشاورزان گفت: یکی از مشکلات و دغدغه های اساسی کشاورزان هشت بندی که بارها به گوش مسئولان استانی انعکاس شده است مشکل خرید محصولات کشاورزی مردم است.

وی عنوان کرد: مسئولان این صدا را بشنوند زن و مرد کودک و جوان در سرما و گرما زحمت می کشند و عرق می ریزند و گرما و سرما را تحمل می کنند و دعا می کنند محصولاتشان به دست بیاید  اما به جای خوشحالی در زمان برداشت محصول تازه غم و غصه  و گریه کشاورزان  شروع می شود.

حجت الاسلام بارانی اظهارداشت: مسئولان استانی و کشوری دغدغه اصلی این کشاورزان را درک کنند و از نزدیک بیایند ببینند حاصل زحمات یک ساله  مردم چیست از نزدیک غم و غصه کشاورزان را مشاهده کنند.

وی گفت: گوجه ای که در برخی ماه های سال در برخی نقاط کشور کیلویی ۱۰ هزار تومان می رسید اکنون وضعیت این محصول به گونه ای است که کشاورزان هشت بندی سبد ۲۰ کیلویی را ۴ هزار  تومان آن هم با هزار التماس و منت می فروشند .

امام جمعه شهر هشت بندی تصریح کرد: این وضعیت با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در تضاد است و ای کاش به جای چشم دوختن به ثروت های خارجی و مبلغ اندکی که آمریکا  آنها را آزاد کند یا نکند  فکری به حال محصول تولیدی کشاورزان شود.

نماینده ولی فقیه در بخش توکهورهشت بندی گفت: از همه مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی و استان هرمزگان درخواست دارم  که به وضعیت کشاورزان رسیدگی کنند. جا دارد که گله و ناراحتی مردم  را  در خصوص سفر وزیر جهاد کشاورزی به هرمزگان اعلام کنم.

وی گفت:  وزیر جهاد  کشاورزی به استان هرمزگان و شهرستان میناب می آید ولی به بخش توکهورهشت بندی قطب کشاورزی استان هرمزگان و شهرستان میناب نمی آید و حتی نماینده ای از طرف مردم منطقه  دعوت نمی شود تا با وزیر دیدار کند و درد کشاورزان را به وزیر بگوید و این در حالی است که قول برای آمدن وزیر به هشتبندی قطب کشاورزی استان داده شده بود و اعلام شده بود که اگر وزیر جهاد به هرمزگان بیاید تنها جایی که می آید منطقه توکهور هشت بندی است.

وی گفت: چرا وزیر و یا حتی نماینده ایشان برای بررسی مشکلات کشاورزان به قطب کشاورزی هرمزگان نیامد  تا درد مردم را از نزدیک ببیند.

امام جمعه شهر هشت بندی خواستار چاره اندیشی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و استان هرمزگان برای هزاران تن محصول گوجه فرنگی که بر روی دست کشاورزان مانده، شد.

وی بیان داشت: چرا به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی نمی شود، اگر شرایط به همین منوال پیش برود معاش کشاورزان در خطر خواهد بود.

امام جمعه شهر هشت بندی در پایان گفت:  این صدای هزاران کشاورز بخش توکهورهشت بندی است که خطاب  به مسئولان ارشد استان هرمزگان شهرستان میناب و نماینده آنها در مجلس شورای اسلامی است  که می خواهند آنها به منطقه بیایند و از نزدیک درد آنها را ببینند و چاره ای برای آن بی اندیشند.

گفتنی است خبرگزاری مهر قبل از آغاز برداشت محصول گوجه فرنگی در هشت بندی طی گزارشی با عنوان رنگ گوجه کاران قرمز شد/صرفه جویی ۴۰۰ میلیاردی در گرو یک تصمیم دولت در این زمینه هشدار داده و خواستار تدبیر مسئولان برای مقابله با کابوس قیمت گوجه فرنگی در مزارع کشاورزی هشت بندی شده بود.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/