تحلیلی متفاوت از سفر رئیس جمهور به هرمزگان
?تحلیلی متفاوت از سفر رئیس جمهور به هرمزگان
?بهنام کهوری آینده پژوه وفعال سیاسی
?سفر حسن روحانی به استان هرمزگان همراه حواشی زیادی بود از راه ندادن نمایندگان استان هرمزگان به جلسه رئیس جمهور تا لغو سخنرانی امام جمعه اهل سمت بندرعباس به عنوان نماینده اهل سنت هرمزگان
اما مهمترین بخش این سفر را باید مطالبات نمایندگان مجلس وسیاسیون استان هرمزگان از رئیس جمهور دانست، تاجایی که بنده اخبار را دنبال می کردم به جز یک مورد بقیه مطالبات مطرح شده نه علمی بود ونه قابل اجرا و آن یک مورد هم سخنان احمد مرادی در خصوص معظلات احداث آبشیرین کن در خلیج فارس ودرنظر گرفتن آمایش سرزمینی در اجرای پروژه ها بود.
اما به سایر مطالبات مطرح شده توسط نمایندگان وسیاسیون استان با نگاهی تحلیلی می پردازیم
۱- در خصوص عدم استفاده از هرمزگانی ها در سطح وزیر ویا معاون وزیر:
در پاسخ باید گفت انتخاب وزرا بر اساس تقسیم بندی قومیتی در کمتر کشوری وجود داشته ( و فقط عراق ولبنان که دولتهای بی ثبات دارند از این روش استفاده می کنند)، در تمام دنیا و کشور ایران انتخاب وزرا بر اساس نزدیکی فکری به رئیس دولت ویا حضور در سطوح بالای حزب حاکم (شورای مرکزی) می باشد و در سطح نخبگان وسیاسیون هرمزگان فقط جناب دکترمحمود رئوفی (عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی) وجناب سید عبدالله حسینی(عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران )می باشند. که این احزاب، حزب حاکم نبوده وامکان معرفی وزیر ندارند.
از طرفی نظر به اینکه تاکنون هیچ یک از اقوام وطوایف ایرانی سهمیه قومیتی دریافت نکرده اند باید به جای سهم خواهی قومی وملتمسانه که در طول تاریخ نتیجه نداشته جوانانمان را در جهت عضویت در احزاب وطی نمودن سلسله مراتب حزبی تشویق نماییم تا بتوانند در آینده در سطح وزیر و یا بالاتر ایفای نقش نمایند.
۲- استخدام نیروهای بومی در صنایع غرب استان هرمزگان
ابتدا باید وضعیت مالکیت ومدیریت این صنایع مشخص شود ، چنانچه صنایع فوق در مالکیت دولتی نباشند نمی توان آنان را ملزم به استخدام نیرو کرد از طرفی هر شرکت وسازمانی به دنبال جذب نیروی متخصص وبا کیفیت است مسئولین ما هم باید به جای سر دادن شعارهای بومی گرایی به دنبال شایسته سالاری و جذب شایستگان به دور از قومیت گرایی باشیم وبه جای شعار دادن سعی در توانمند سازی جوانانمان کنند.
۳- اختصاص سهم مردم هرمزگان از مازاد درآمد های استان
خواسته فوق برحق و منطقی است اما در وضعیت کنونی کشور امکانپذیر نیست .خود نمایندگان بهتر می دانند که عمده درآمد دولت در ایران از طریق فروش نفت تامین میشود ودر شرایط کنونی که هم قیمت نفت پایین بوده و براثر تحریمها حجم تولید وصادرات ایران کاهش پیداکرده دولت بیش از پیش وابسته به سایر درآمدهای خود می باشد از طرفی هم لایحه بودجه ۹۷ نشان می دهد که حجم عمده دولت صرف هزینه های جاری (شامل حقوق ودستمزد)شده امکان اختصاص مازاددرآمدهای استان وجود ندارد
خود نمایندگان که در جریان بودجه ۹۶ و۹۷ قرار دارند به خوبی می دانند در وضعیتی که دولت با حجم زیادی بدهی به پیمانکاران مواجه بوده وحتی در پرداخت حقوق کارکنان هم مشکل دارد اختصاص مازاد درآمد عملا غیرممکن می باشد.
۴- نمایندگان و سیاسیون خود به خوبی می دانند که وظیفه بررسی تخلفات قانونی و اختلاسها و تضعییع بیت المال با قوه قضاییه وسازمان بازرسی بوده و رئیس جمهور مرجع رسیدگی به تخلفات اداری و یا نهاد نظارتی نیست ولی علت مطرح کردن بحث واگذاری آلومنیوم در حضور رئیس جمهور وعدم درخواست بررسی این واگذاری از طریق رئیس قوه قضائیه نامشخص می باشد .
۵- تصویب سقف ۳۰ میلیون تومان معافیت برای سهمیه ته لنچی
باتوجه به اظهارات نماینده محترم مبنی بر حضور ۳۰۰۰۰ملوان در هرمزگان چنانچه هر ملوان حداقل سالی دوبار به سفر برود حجم واردات توسط ملوانان به رقمی معادل ۱۸۰۰میلیارد تومان می رسد .
در شرایطی که مقام معظم رهبری شعار اقتصاد مقاومتی را مطرح می نماید و خود نماینده محترم از مدافعان اقتصاد مقاومتی و حامی تولید ملی می باشد آیا واردات کالای خارجی تحت هر عنوانی منطقی است؟
۶- حمایت از صنعت کشتی سازی داخلی
نماینده محترم در بخشی از سخنان خود حمایت از صنعت کشتی سازی را مطرح نموده و سفارش کشتی خارجی را نابود کننده اشتغال معرفی می کند بر اساس چه استدلالی از تردد خودروهای خارجی درسطح استان هرمزگان که عملا می تواند صنعت داخلی را نابود کند دفاع می کند.
نماینده محترم باید پاسخ دهند که تردد خودروهای خارجی کدام مشکل مردم هرمزگان (بیکاری،فقرو…) را حل می نماید؟
ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.