تاریخ انتشار:21 اسفند 1398در 8:52 ب.ظ کد خبر:21280

هنرمندان جنوب کرمان برای سرگرمی مردم پای کار آمدند

در اقدامی خودجوش تعدادی از هنرمندان و طنز پردازان جنوب کرمان در شهرستان های جیرفت و قلعه گنج برای شکست کرونا دست به کار شدند.    گاهی وقت ها اتفاقاتی رخ می دهد که انگار چرخ زندگی از ریل خارج می‌شود، در این مواقع مجبوریم طرز نگاه ...

در اقدامی خودجوش تعدادی از هنرمندان و طنز پردازان جنوب کرمان در شهرستان های جیرفت و قلعه گنج برای شکست کرونا دست به کار شدند.
 

 گاهی وقت ها اتفاقاتی رخ می دهد که انگار چرخ زندگی از ریل خارج می‌شود، در این مواقع مجبوریم طرز نگاه و حتی نوع زندگی را کمی تغییر دهیم، موضوع حکایتِ میهمان ناخوانده کرونا است.

انگار شرایط فرق کرده و مجبوریم در خانه بمانیم کمی به عقب تر نگاه کنیم روزهایی را در دل تاریخ مان می بینیم که طاعون زده و وبا گرفته بودند، دقیقا در دوره هایی که حتی آب بهداشتی و دارو هم نبود، این ویروس به مراتب بسیار کمتر از امراض دیگر خطرناک است به شرط آنکه به توصیه های بهداشتی عمل کرده و در خانه بمانیم.

این ویروس منحوس تاکنون جان عده ای از هم وطنان را به خطر انداخته و آنها را راهی بیمارستان ها کرده است و متاسفانه تعدادی از این هم وطنان جان خود را از دست داده اند و حتی مدارس، مساجد، بقاع متبرکه و حتی نماز جماعت و جمعه را به تعطیلی کشانده است.

 

کادر درمانی در خط مقدم در حال درمان بیماران کرونایی هستند، مراکز علوم پزشکی و بهداشتی، به طور پیوسته مردم را به رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه دعوت می کنند.

 

در کنار تلاش های کادر درمانی، در اقدامی خودجوش تعدادی از هنرمندان و طنز پردازان جنوب کرمان در شهرستان های جیرفت و قلعه گنج برای شکست کرونا دست به کار شدند و با ساخت و انتشار کلیپ هایی چند دقیقه ای طنز آمیز سعی در آموزش نکات بهداشتی همراه با ایجاد روحیه امیدواری و نشاط در مردم دارند تا جو روانی حاکم بر جامعه را آرام کنند.

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان با یوسف فاریابی بازیگر و کارگردان جنوب کرمانی گفت و گو کرد.


«یوسف فاریابی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: لیسانس بازیگری از دانشگاه تهران دارم و کارشناس ارشد پژوهش هنر هستم و انگیزه ام از بازیگری، رشد اعتماد به نفس و ایجاد ارتباط موثر با افراد جامعه می باشد. 

 

این کارگردان و بازیگر جنوب کرمانی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و احتمال شیوع این بیماری در سطح جنوب کرمان با دوستان هنرمند شهرستان جیرفت تصمیم گرفتیم از ابزار هنر در راستای آگاهی بخشی مردم منطقه نسبت به راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، کاهش ترس و اضطراب مردم و نیز برای ماندن آنها در خانه استفاده کنیم بنابراین تئاتر طنز تولید کرده و در سطح فضای مجازی آنها را منتشر کردیم.

 


وی بیان کرد: تئاتر های ما برگرفته از فرهنگ بومی حوزه جنوب کرمان است و کاراکترهایی که انتخاب کردیم برای مردم آشنا هستند به همین دلیل تاکنون توانسته ایم در فضای مجازی ارتباط خوبی با مردم برقرار کنیم.

 


فاریابی عنوان کرد: ساختار کلیپ های تولیدی اشاره به قرنطینه بومی و رعایت نکات بهداشتی دارد و در قالب یک تئاتر کوتاه می باشد، در انتخاب دیالوگ حساسیت خاصی به خرج دادیم تا همه اقشار جامعه با آن ارتباط برقرار کنند، تاکنون کلیپ قرنطینه در سطح فضای مجازی و در سایت های خبری عشایر کرمان، صدای جیرفت، ترنم و کنارصندل منتشر شده با ۶ هزار بازدید، باز خورد خوبی در بین مردم داشته است.

 

این بازیگر جنوب کرمانی اضافه کرد: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز از آثار تولیدی ما در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کرونا استقبال کرد و این آثار را در اختیار معاونت فرهنگی سایر استان ها قرار داده است.

 

 

فاریابی بیان کرد: در شرایط فعلی هر کسی بسته به توان و ظرفیت خود باید در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تلاش کند، بنده نیز با توجه به این که تحصیلکرده رشته تئاتر هستم و علاقه زیادی به مردم جنوب کرمان و همشهریانم دارم، احساس تکلیف کردم بنابراین با استفاده از عنصر طنز و خلق لحظاتی شاد در تلاش هستم گامی هر چند کوچک برای کاهش استرس مردم بردارم.

 

کارگردان جنوب کرمانی با بیان این مطلب که اسم گروه ما دقیانوس است، ابراز کرد: خودم طراح ایده و کارگردان گروه تئاتر دقیانوس هستم و در این راه حسین پهلوان و بیژن مشایخی به عنوان بازیگر و مسلم شهریاری تصویربردار مرا همراهی می کنند که همین جا از تلاش های این دوستان تشکر می کنم.

 


وی در پایان گفت: از مردم جنوب کرمان می خواهم به عشق فرزندانشان در خانه ها بمانند باور کنید فرصت برای خرید لباس و سفره هفت سین زیاد است، لطفا نکات بهداشتی را رعایت کرده و مراقب خود و خانواده های خود باشید.

 

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان در ادامه این گزارش با محمد حیدری طنزپرداز و دوبلر جنوب کرمانی گفت و گو کرد. 

 

طنز ابزاری تاثیرگذار در ایجاد نشاط اجتماعی 


«محمد حیدری چاه باغی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: ورود ویروس کرونا به کشور موجب ترس و استرس در مردم شده، سعی کردم با همکاری بچه های گروه هنری قلعه گنج که همگی از هنرمندان مطرح جنوب کرمانی هستند، کلیپ های چند دقیقه ای در قالب طنز تولید کرده و در فضای مجازی منتشر کنیم تا علاوه بر نشاط اجتماعی در مردم، در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری نیز فرهنگ سازی کنیم.

 

طنزپرداز جنوب کرمانی با بیان این مطلب که تخلص هنریم شَهدُر است، افزود: نحوه کار به این شکل است که انیمیشن های چند دقیقه دوستان می سازند و بنده با گویش محلی رودبار زمین کار دوبله آنها را انجام می دهم، قبلا هفته ای یک کار طنز تولید می کردیم اما اکنون با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز مردم به شادی و نشاط، روزانه یک کلیپ طنزآمیز تولید می کنیم.

 

وی ادامه داد: شَهدُر از جنس مردم جنوب کرمان است و در قالب های مختلف همچون آرایشگر، کاسب، کشاورز و غیره در اجتماع ابراز وجود می کند، در طنزهای کرونا از کاراکتر گلمحمد استفاده کرده ام.

 

حیدری بیان کرد: متولد ۱۳۵۲ دارای مدرک کاردانی علوم قرآنی و آموزش اجتماعی هستم، ۱۷ سال است که معلم می باشم و ۱۴ سال نیز به عنوان خبرنگار صدا و سیما در شهرستان قلعه گنج فعالیت کردم، از پنجم ابتدایی کار طنز را با اجرای نمایش در مدرسه شروع کردم، علی رغم نبود مکانی برای آموزش اما کم کم کارم را ادامه داد تا این که در دوران دبیرستان با فراشی آشنا شدم، ایشان مشوقم بودند و به صورت علمی به من آموزش دادند.

 

این دوبلر جنوب کرمانی، ادامه داد: حدود ۱۵ سال قبل یک گروه هنری در شهرستان قلعه گنج راه اندازی کردم و با توجه به تُن صدایی که داشتم مشغول  دوبله شدم، آن زمان فضای مجازی نبود و ما آثار طنز آمیز خود را از طریق cd در بین مردم پخش می کردیم.


وی اظهار کرد: با توجه به نبود امکانات و مشکلات مالی قریب ۱۰ سال فعالیتم را متوقف کردم اما بعدها با ورود فضای مجازی، فعالیت های طنز آمیز را از سر گرفتیم و کلیپ های چند دقیقه ای ساخته و در فضای مجازی پخش کردیم.


حیدری با بیان این که کارهای طنز فرهنگی و اجتماعی انجام می دهم، عنوان کرد: سعی می کنم معضلات اجتماعی روز را در قالب طنز بیان کنم تا تلنگری برای مردم و مسئولین باشد زیرا کار فرهنگی همراه با طنز اثرگذاری بیشتری در اجتماع دارد.

 

این طنز پرداز جنوب کرمانی ابراز کرد: در کارهای طنزم از کلمات و واژه های بومی که قریب ۳۰ سال قبل در رودبار زمین تکلم می شده است، استفاده می کنم، با توجه به این که که فرزندان ما و نسل های جدید با این واژه های اصیل بومی آشنا نیستند سعی دارم با به کار بردن این واژه ها از فراموش شدن آنها جلوگیری کنم.

 

وی اضافه کرد: در کارهایم هرگز از زیرنویس استفاده نمی کنم زیرا می خواهم کودکان و نسل جدید برای یافتن معانی این واژه جستجو کنند، این طوری آنها با واژه آشنا و مانوس می شوند و این گونه فرهنگ و زبان ما حفظ می شود.

 

حیدری با بیان این مطلب که ساخت یک انیمیشن طنز و دوبله آن کار سختی است، عنوان کرد: روی تک تک واژه فکر می کنم تا خروجی آن طنزی هدفدار و فراگیر شود تا همه با هم بخندیم.

 

این طنزپرداز جنوب کرمانی ادامه داد: ساخت انیمیشن هزینه بَر است و از آنجایی که از ساخت کلیپ های طنز هیچ درآمدی کسب نمی کنم بنابراین برخی از دوستان از جمله حسن و اسماعیل نیک نفس مرا کمک کرده و انیمیشن می سازند و من نیز کار دوبله آنها را انجام می دهم.

 

وی اظهار کرد: چند وقت قبل در یک فیلم سینمایی به کارگردانی حجت دهقان در شهرستان کهنوج بازی کردم در این فیلم سینمایی که اولین حضور سینمایی ام بود، در نقش یک سرباز بازی کرد.

 

حیدری بیان کرد: کار حرفه ای مستلزم امکانات است و از آنجایی که در شهرستان قلعه گنج استعدادهای زیادی در بسیاری از زمینه ها داریم چنانچه حامی مالی داشته باشیم قطعا به شکوفاتر شدن این استعدادها کمک شایانی خواهد شد.

 

این طنزپرداز جنوب کرمانی در پایان از عموم مردم جنوب کرمان دعوت به پیوستن کمپین در خانه می مانیم کرد.

 

ما امروز به نوعی اسیر ویروس کرونا شده ایم اما از طرفی غرق در نعمات ریز و درشتی هستیم که تاکنون غافل از داشتن آنها بودیم، سال های دورتر اگر مردم قرنطینه می شدند حتی آب آشامیدن هم نداشتند اما امروز ما با انبوهی از رفاه و تکنولوژی در خانه های هر چند کوچکمان نشسته ایم و این خانه نشینی فرصت بیشتر شدن و محکمتر شدن روابط بین اعضا را رقم می‌زند.

 

با وجود ابزارهای ارتباطی همه ما خانه نشین شده ایم اما استفاده صحیح از خانه نشینی می تواند موجب باروری فکری و اندیشه ای ما شود.

 

این هنر ماست که چطور محدودیت ها و تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم پس بیایید تک تک لحظات زندگی خودتان را با عشق پیش ببرید، شک نکنید این روزها به خاطره ای بدل می شود که فردا شاید از آن به عشق یاد کنید.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/