۱۳ سال زمان* ! گذر از یک پنجم عمر مفید و *گنجی که بر رنج مردم افزوده است.*
*۱۳ سال زمان* ! گذر از یک پنجم عمر مفید و *گنجی که بر رنج مردم افزوده است.*
?️ همایون امیری
عضو شورای تحریریه هفته نامه ی صبح مکران مکران
( مشترک در استان های سیستان و بلوچستان _ کرمان _ هرمزگان )
– *۱۳ سال از آغاز فرایند شروع به کار احداث یک پروژه ی راه روستایی در مابین ۳ استان کم برخوردارتر سیستان و بلوچستان_کرمان_هرمزگان می گذرد.*
– *پس از ۱۳ سال هزینه کرد مستقیم بیت المال در مسیر صدر الاشاره* ( یک راه روستایی فرعی در حال احداث بدون نتیجه ی عینی مشخص ) *اکنون متولیان با منت بر مردم در اعترافی تلویحی و دردناک پس از گذر از یک پنجم عمر مفید مردم ، اکنون دریافته اند* که ضرورت ایجاد این جاده اصلأ فقط دسترسی روستایی و محلی نبوده است و برابر برنامه های ملی قالب آن یک شاهراه بین المللی در آینده معرفی شده است . !!
– *فارغ از اینکه بانی اخذ مصوبه ی کمیسیون ماده ۲۳ برای ارتقاء درجه ی جاده ی مذکور از راه روستایی فرعی به درجه یک اصلی حال حاضر چه کسی است ، اما اقدامی اگر چه دیر هنگام اما بسیار مثبت بود .*
*چرا متولیان برنامه ریزی پیش از هر اقدام به اسناد کلان توسعه ی ملی توجه نمی کنند :*
مگر نه اینکه در مطالعات همین جاده ی مورد اشاره با *عنایت به برنامه ریزی صورت پذیرفته ( در برنامه های دوره ایی توسعه ی ملی _ مطالعات کارگروه مرتبط با دستور ویژه ی مقام معظم رهبری برای توسعه ی سواحل مکران ) این جاده با فرمت یک شاهراه بینالمللی تعریف* و موجودیت دارد و به واسطه ی اثرگذاری مستقیم توسعه ی اقتصادی و اجتماعی منطقه را در متن و بطن خواهد داشت.
عذرخواهی از مردم :
*۱. اگر جاده ی مورد بحث یک شاهراه اقتصادی مهم مرتبط با توسعه ی شرق کشور می باشد و ما ۱۳ سال است که راه مذکور را با کیفیت و زیرساخت متناسب با درجه ی روستایی فرعی در حال ساخت داشته و داریم و هنوز هم به سرانجام مشخص نرساندهاند. ؟* !
۲. اگر قسمتی از یک شاهراه بین المللی ( طول ناچیز ۵۰ کیلومتر ) در اشتباهی آشکار بصورت یک راه روستایی فرعی پس ۱۳ سال هنوز در حال احداث است و برای ساخت و زیرساخت آن اعتبار متناسب با همان کیفیت روستایی ۱۳ سال هزینه شده است ! ۱۳ سال با یک استاندارد کیفی مشخص هنوز آن را در دست ساخت داریم !! ۱۳ سال منابع بیتالمال و عمر مردم را با غفلت بر باد داده ایم.
بدانیم و بفهمیم »
*جاده ی قلعه گنج_بندرچابهار و قلعه گنج_پایانه ی صادراتی پیشین یک شاهراه بی نظیر بین المللی است.*
تحقق ساخت ۵۰ کیلومتر راه از این مسیر ( سهل احداث ) در رونق چشمگیر اقتصادی کشور خصوصاً سه استان سیستان و بلوچستان _ هرمزگان_ کرمان بسیار موثر خواهد بود و معادله ی پیچیده ایی را در متن و بطن ندارد .
مردم حق دارند از برنامه ریزان گلایه کنند.
از سال ۱۳۸۷ ( آغاز پروژه ) اگر هر سال فقط ۴ کیلومتر از مسیر مُهم مذکور را با همان درجه ی روستایی فرعی به مرحله ی عملیاتی می رساندند ، اکنون مسیر مذکور به بهره برداری رسیده بود.
نمیدانیم یا نمیفهمیم ، مصیبت این است.
*در بخشی از برنامه ی ملی ایجاد اشتغال پایدار ، توسعه ی اقتصادی ، رونق گردشگری و تسهیل تردد مابین ۳ استان سیستان و بلوچستان _کرمان_ هرمزگان از این مسیر فوق پیش بینی شده است .*

ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.