شاهکار مهندسان ایرانی در ایزوایکو؛ بازگشت دکل حفاری سحر۱ به میادین نفتی و گازی
دکل حفاری “سحر ۱” متعلق به شرکت حفاری شمال، پس از ۱۳ سـال حفاری در خلیج همیشه فارس، تیر ماه سال جاری جهت انجام تعمیرات اساسی وارد حوض خشک ایزوایکو شد. و ظرف مدت چهار ماه مورد بازسازی کامل و اورهال اساسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری مکران، این دکل حفاری دریایی پس از انجام تعمیرات اساسی و بازسازیهای مهم به دست متخصصان داخلی، حوض خشک ایزوایکو را ترک کرد تا عملیات های حفاری خود را در میادین نفت و گاز کشور ازسرگیری کند.
دانـش بـومی، تـوان داخـلی
مهندس علی عزیزی، مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو، در توضیح این پروژه گفت: ” جک آپ (Jack UP) سحر۱ دوازدهمین دکل حفاری است که در ایزوایکو مورد بازسازی و تعمیرات اساسی قرار میگیرد.
عزیزی افزود این دکل حفاری دریایی برای اولین بار است که در داخل کشور بازسازی میشود و ما در ایزوایکو باتوجه به اینکه نیازمند تعمیرات اساسی بود، با تکیه بر دانش و توان داخلی، تمامی تعمیرات مورد نیاز را طبق استانداردهای بینالمللی و با موفقیت به اتمام رساندیم.
مدیر گروه شناورهای بزرگ ایزوایکو با اشاره به بخشی از مهمترین تعمیرات انجام شده این شناور شامل: ۲۰٫۵۸۰ متر مربع تمیزکاری، ۳۳۲ تن تخلیه لجن و گل و لای ، ۴۳٫۶۵۰ مترمربع رنگ آمیزی بدنه، عرشه، مخازن و لگ ها، اورهال ۵۲ دستگاه الکتروموتور، ۹۳ تن فعالیت سازه ای، ۲۱٫۰۰۰ دیا اینچ پایپینگ ، اورهال ۱۰۸ عدد ولو ، سیستم اطفاء حریق و بازسازی اسپادکن های دکل افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای این پروژه، انجام عملیات هیدروبلاست و رنگآمیزی پایههای دکل در ارتفاع ۹۰ متری و به مساحت ۷٫۶۰۰ متر مربع بود که برای اولین بار در کشور و توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
عزیزی به جنبه اقتصادی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: “در صورتی که این دکل برای تعمیرات به خارج از کشور ارسال میشد، هزینهای بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برای کشور به همراه داشت. اما با انجام این عملیات در داخل و با اعتماد کارفرما به ایزوایکو، موفق شدیم از خروج حدود ۸ میلیون دلار ارز جلوگیری کنیم.
چالشهای جوی و تلاش شبانه روزی
این پروژه از ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد و کارکنان ایزوایکو با چالشهای جدی ناشی از شرایط جوی نامناسب، تنشهای آبی منطقه و قطعی برق در سه ماهه تابستان مواجه بودند. با این حال، تیم مهندسی و کارگران پرتلاش ایزوایکو با تنظیم شیفتهای کاری در ساعات اولیه و پایانی روز و همچنین شیفت شب، توانستند به تعهدات خود عمل کرده و پروژه را در زمان مقرر به پایان برسانند.
تعمیرات فراتر از پیشبینیها
در طول این پروژه، حجم تعمیرات سازهای از ۶۰ تن، به ۹۳ تن رسید و عملیات پایپینگ نیز از ۱۲ هزار دیا اینج، به ۲۱ هزار دیا اینج افزایش یافت. همچنین، عملیات رنگآمیزی به مساحت ۴۳٫۶۵۰ متر مربع انجام شد، که بسیار فراتر از پیشبینیهای اولیه بود.
ایزوایکو آماده پذیرش پروژههای جدید
مهندس عزیزی در پایان افزود که ایزوایکو آمادگی تعمیرات ۶ دستگاه دکل حفاری دریایی را در سال دارد که در صورت استفاده از ظرفیت اسکله های تعمیراتی این تعداد به ۱۰ جک آپ در سال نیز قابل افزایش است.
وی از تمامی شرکتهای نفتی و دریایی خواست که با اعتماد به توان داخل و ایزوایکو تعمیرات جک آپ های خود را به این مجتمع بسپارند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی پایدار رشد اقصادی منطقه نیز فراهم شود.
وی تأکید کرد که این پروژه با بهکارگیری حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نیروی مستقیم و تعداد مشابهی در بخشهای پشتیبانی و تدارکات انجام شده است.
عزیزی با اشاره به اینکه امروز تمامی مراحل تعمیرات شناورها در داخل کشور ممکن است، گفت: با توجه به زیرساخت موجود در ایزوایکو و دانش مهندسان داخلی قابلیت هرگونه تعمیرات در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران وجود دارد.
لازم به ذکر است که ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات دکل های حفاری در کشور است و خرداد ماه ۱۳۹۲ با ورود دکل حفاری مدرس به مجتمع ایزوایکو، برای اولین بار در تاریخ صنعت دریایی کشور یک دستگاه دکل حفاری دریایی در داخل کشور مورد تعمیرات اساسی و بازسازی قرار گرفت که با بومی سازی دانش تعمیر ریگهای حفاری به عنوان سازه های استراتژیک در جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور ، امروز ایزوایکو تبدیل به قطب تعمیرات این نوع سازه ها در کشور و منطقه شده است.