تاریخ انتشار:13 اسفند 1393در 7:40 ب.ظ کد خبر:4201

“مذاکرات هسته ای نزدیک به نتیجه است”

دلواپسان با نتانیاهو هم زبان شده اند! "مذاکرات هسته ای نزدیک به نتیجه است" در مقابل فسادها سکوت کرده‌اند اما در مقابل این مسئله که برای حفظ کشور و ارتباط جهانی انجام می‌شود، موضع می‌گیرند، اینها از این ملت انقلابی و جنگ‌رفته نیستند. آنها آسان آمده‌اند و ...

n2845772-42435731

"مذاکرات هسته ای نزدیک به نتیجه است"

دلواپسان با نتانیاهو هم زبان شده اند!

“مذاکرات هسته ای نزدیک به نتیجه است”

در مقابل فسادها سکوت کرده‌اند اما در مقابل این مسئله که برای حفظ کشور و ارتباط جهانی انجام می‌شود، موضع می‌گیرند، اینها از این ملت انقلابی و جنگ‌رفته نیستند. آنها آسان آمده‌اند و تریبون پیدا می‌کنند و این حرف‌ها را می‌زنند و مشکل ما این آدم‌ها هستند

hashemirafsanjani.ir – آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای نزدیک به نتیجه است، تاکید کرد: در مهمترین پروژه دولت که تیم مذاکره کننده است و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارند، اما دلواپسان داخلی در مقابل آنها با نتانیاهو هم‌نوا شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که صبح امروز سه‌شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، اظهار داشت: در آستانه حرکت جدید و عالمانه توسعه و سازندگی، که در این مرحله چشم امید مردم به شماست باید نکاتی را مطرح کنم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور درباره توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای، تصریح کرد: این مطالبی که گفته شد کاملاً عملی است اما بنده از تجربیات خود و شرایط می‌گویم تا جدیت شما بیشتر شود چرا که در حال حاضر خیلی چیزها مهیاست و فقط همت ما را می‌طلبد.

ایشان همچنین خاطرنشان کرد: مسئله توازن منطقه‌ای و توسعه دانش‌محور در مسئله توسعه‌ای که شما امروز به دنبال آن هستید، خوشبختانه در این سالها در مجمع تشخیص بر روی آن کار شده و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز فرستاده شد و ایشان تأیید و ابلاغ کردند از این رو اصول آن آماده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به کار کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام  بر روی مسئله آمایش سرزمینی، ادامه داد: بنده خودم مسئول این کمیسیون بودم؛ ما می‌دانیم ایران از لحاظ بنیه طبیعی و شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی قدرتمند است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نوشتن چشم‌انداز ۲۰ ساله آن را آلترناتیو برنامه تمدن بزرگ اسلامی دانست و افزود: این کار را ما در دولت سازندگی طراحی و بر روی آن کار کردیم و رهبری هم اسم آن را حیات طیبه گذاشتند لذا آن برنامه از یک بعد با کار شما می‌خواند.

ایشان در ادامه گفت: ما در آنجا به جای اینکه از بالا فرمان دهیم از پایین و از فرمانداران خود خواستیم منطقه، امکانات، ظرفیت و موانع خود را بررسی کنند و برای ما بفرستند تا جمع‌بندی و تصمیم‌گیری کنیم و در سازمان برنامه نیز بر روی آن مطالعه صورت گرفت.

آیت الله هاشمی با اشاره به پایان دولت سازندگی و اجرا نشدن این موضوع پس از دولتش یادآور شد: بنابراین بنده در مجمع به این فکر افتاده است که آن را پیگیری کنیم و با رهبری هم آن را مطرح کردم که ما باید چشم‌انداز تمدن و توسعه را به عنوان سند بالادستی مسئولان تهیه کنیم؛ در ذهن خود ایشان هم چنین چیزی در گذشته بود لذا تأیید کردند و بر اساس آن برنامه چهارم ۵ ساله نوشته شد.

ایشان با بیان اینکه آن برنامه، برنامه خوبی بود اما دولت وقت عقیده‌ای به آن نداشت و انجام هم نشد، افزود: وقتی که در پایان کار گزارش‌های دیوان محاسبات در این زمینه آمد مشخص شد که تنها ۲۳ درصد آن برنامه انجام شده است که اگر ما آن را رها هم می‌کردیم ۲۳ درصد خودش انجام می‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: چند سالی از این چشم‌انداز باقی مانده است که می‌توانیم در مدت باقیمانده همه کارهای آن را انجام دهیم.

ایشان با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشور، خاطر نشان کرد: ما در ساحل جنوب و خلیج‌فارس و از خرمشهر تا مرز پاکستان را بررسی کردیم و دیدیم می‌توانیم با کارهای ناشی از نفت و دریا بزرگترین تمدن را در آنجا داشته باشیم از این رو ما معلوم کردیم که چه کارهایی در آنجا باید اولویت داشته باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اخیراً مسئله توسعه دانش‌بنیان را مطرح کرده‌ایم افزود: در گذشته بیشتر از ماشین‌آلات استفاده می‌شد و نقش نیروی انسانی کم و بهره‌وری نیز ضعیف بود هر چند که اکنون هم ضعیف است اما ما با محاسبات متوجه شدیم می‌توان ۲٫۵ درصد از رشد سالانه را با بهره‌وری تأمین کنیم؛ یعنی در ۸ درصد رشدی که ما نوشتیم ۲٫۵ درصد آن از بهره‌وری به دست می‌آمد که اگر اجرایی می‌شد به نقطه‌ای که در چشم‌انداز تعریف شده است می‌رسیدیم که باید در پایان سال ۱۴۰۴ مقام اول را در همه ابعاد توسعه در منطقه داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار داشت: اما من تأسف می‌خورم که ما از آنجایی هم که بودیم عقب ماندیم و ترکیه و عربستان و کشورهای کوچک از ما جلو زدند.

ایشان با تأکید بر اینکه توسعه دانش‌بنیان یک موضوع خیالی نیست و ما میلیون‌ها فارغ‌التحصیل داریم که جزو نخبگان هستند یادآور شد: ما برای همه ابعاد توسعه نیروی متخصص در کشور داریم که در این حرکت نیز از اساتید استفاده شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مردم قبلاً خیلی از نیازها را درک نمی‌کردند اما امروز به خاطر انفجار اطلاعات حتی در روستاها هم می‌دانند که چه چیزی حقشان است افزود: بنابراین نیاز از عوامل اصلی توسعه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلاب اسلامی فقط با تکیه بر مردم و قدرت مردم توانست پیروز شود، گفت: قدرت حاکم ‌آن زمان کم نبود که از لحاظ مالی نیز دستشان به خاطر بالا رفتن قیمت نفت باز بود و شرق، غرب و ارتجاع منطقه نیز حامی رژیم بود و مشکلی هم در میان خارجی نداشت و در عین حال در دنیا از اعتبار برخوردار بود و اگر نیازی به تکنولوژی داشت کمکش می‌کردند اما چیزی که رژیم پهلوی نداشت مردم بود که جمهوری اسلامی نیز با مردم توانست بر آن رژیم غلبه کند.

ایشان با تأکید بر اینکه اسلام در فطرت مردم ما است به آغاز نهضت مبارزه حضرت امام اشاره کرد و افزود: زمانی که ایشان علم مبارزه را بلند کردند مردم با خیال راحت و با حجت به میدان آمدند و ما پیروز شدیم هر چند که ما زحمت کسانی را که مبارزه کردند نادیده نمی‌گیریم و در دوران تبعید امام شاگردان ایشان مردم را از شرایط کشور آگاه کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: کم انقلابی پیدا می‌شود که مردم آن اینگونه در صحنه باشند، پس از پیروزی انقلاب ما شورش‌های مسلحانه‌ای در کشور داشتیم که بسیار خطرناک و از خارج برنامه‌ریزی شده بود اما مردم جلوی آن را گرفتند و وحدت را حفظ کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی به نقش‌آفرینی مجدد مردم اشاره کرد و گفت: ما در جنگ هم چه در میدان نظامی و چه در سازمان ملل بهترین نتیجه را گرفتیم و آنها صدام را متجاوز و ما را مستحق دریافت غرامت دانستند که البته ما بیش از صد میلیارد دلار هزینه کرده و خسارت داده بودیم.

ایشان با اشاره به حضور مردم پس از جنگ و پس از رحلت حضرت امام (ره) به ‌آغاز دولت سازندگی پرداخت و گفت: سیاست سازندگی دستور امام بود و ما به دستور ایشان برنامه اول را نوشتیم لذا شما ببینید آیا الان وضع ما بهتر است یا پس از جنگ.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما پس از جنگ فقط چند ساعت در شبانه‌روز برق داشتیم و حتی صنایع مهم کشور نیز نوبتی کار می‌کردند یادآور شد: از لحاظ بودجه در سال ۶۷ ما ۵۱ درصد کسری بودجه داشتیم و یک میلیارد دلار در خزانه و ۱۲ میلیارد دلار نیز در رسید کالاهای ضروری بود که خریداری کرده بودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما آن زمان تحریم هم بودیم اما مانند حالا تحریم نبود، ادامه داد: وقتی در آن شرایط کار شروع شد و من خواستم که از مجلس به دولت بیایم “نمایندگان گفتند چرا می‌خواهید از جایی که مطالبه‌گر است به جایی بروید که مجبورید با دست خالی پاسخگو باشید؟”، تصریح کرد: من به آنها پاسخ دادم بالاخره چه کسی باید برود و دیدیم واقعاً شد چرا که عمده مسئله ما در آن روز اتحاد ملت بود هر چند که رادیکال‌ها و محافظه‌کارها نیز در مجلس حضور داشتند اما اینها شیرینی زندگی سیاسی است.

ایشان با اشاره به غرور مردم از پایان جنگ و بازگشت اسرا و آمادگی آنها برای همکاری همه‌جانبه جهت بازسازی کشور یادآور شد: برای برنامه اول ۱۳۵ دلار بودجه ارزی دیدیم لذا شما در حال حاضر به سرعت می‌توانید در زمینه صادرات رشد کنید چرا که زمینه تولید در کشور فراهم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما حتی برای همین ۱۳۵ دلار که مجلس به ما داده بود ۹۵ میلیارد آن را در ۵ سال اول هزینه کردیم گفت: اشتغال بزرگترین مشکل آن زمان بود و زمانی که با ۱۶ درصد نرخ بیکاری رسمی آمدیم در پایان دولت ما این نرخ به ۹ درصد رسید و در واقع سالی یک درصد کم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: زمانی که من دولت را تحویل گرفتم تورم ۳۰ درصد بود اما دولت را با تورم ۱۷ درصد تحویل دادیم و همه چیز حل شد چرا که مردم در صحنه بودند.

ایشان بر همین اساس، خطاب به دولت تأکید کرد سیاست توسعه متوازن و پایدار نیز باید متکی به مردم باشد و این کاملاً منطقی و عملی است و کشور را یک پله بزرگ بالا می‌برد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری این نکته که ما وقتی شروع به کار کردیم تنها ۵ و ۶ هزار روستا برق و آب داشت اما اکنون همه جا از این امکانات برخوردار است در عین حال گفت: تحریم‌ها هم ضربه می‌زند اما در همه شهرستان‌ها کسانی هستند که امکانات مالی داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این مسئله که اختیارات استانداران کم است، افزود: ما در زمان خود دست استانداران را باز گذاشته بودیم و این طور محدودشان نکرده بودیم لذا این برنامه‌ای که در چارچوب توسعه دانش‌بنیان و توسعه متوازن طراحی شده حق مردم و وظیفه ما است چرا که همه مردم باید زندگی شبیه به هم و نزدیک به هم داشته باشند.

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکل کم‌آبی کشور، خاطرنشان کرد: البته ما هم ۱۰ سال خشکسالی داشتیم اما به این وضع نبود چرا که در حال حاضر منابع زیرزمینی آسیب دیده و الان دیگر دشتی نمانده که به آن اتکا کنیم و اکثر آب نیز در کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که کشاورزی به آسانی قابل صرفه‌جویی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با طرح این پرسش که چه لزومی دارد محصولاتی که آب زیادی می‌خواهد را در منطقه کم‌آب بکاریم؟، گفت: چرا ما به دنبال کشاورزی گلخانه‌ای نمی‌رویم که درآمد بیشتری هم دارد و پایه‌گذار اشتغال است؛ البته این مسئله نباید با بودجه دولت باشد بلکه باید بانک‌ها به مردم تسهیلات بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شاید بگویند بانکها نمی‌توانند این کار را بکنند که من این موضوع را قبول ندارم، گفت: در زمان ما نقدینگی ۷۰ هزار میلیارد بود اما اکنون به ۷۰۰ هزار میلیارد رسیده است، این نقدنیگی کجاست، الان زمانی نیست که مردم نقدینگی خود را مخفی کنند و آن را در بانک می‌گذارند.

ایشان  با طرح این پرسش که این پولها کجاست و از بانک‌ها بپرسید که این پولها کجا مصرف می‌شود؟، ادامه داد: ما قبول داریم که معوقه‌ها وجود دارد و برخی کسانی که گرفته‌اند پس نداده‌اند که پولشان کجاست؛ این پولها چه می‌شود و بانک‌ها باید در این زمینه جواب دهند که با پول‌های مهم چه کار می‌کنند؛ اگر آن را پیدا کردید به من هم بگویید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: تنها چیزی که می‌توانیم در این مسئله باور کنیم این است که این پولها را در جایی مصرف می‌کنند که سود بیشتری برای بانک‌ها داشته باشد ولی در عین حال از کارهای مهم حاکمیت و استانداران این است که بگویند در کشور نقدینگی وجود دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از ورود انواع خودروهای چینی به کشور که باعث اشتغال‌زدایی می‌شود، خطاب به وزیر اقتصاد که از حاضرین در این همایش بود، گفت: ۷۰۰ هزار میلیارد نقدینگی در بانک‌ها باید باشد و در جای دیگر جا ندارد و باید پیدا شود چرا نمی‌توانند تأمین کنند؟.

ایشان همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور ادامه داد: آقای رحمانی‌فضلی گفت که ما می‌توانیم در ۱۱ استان با امکانات خود استان‌ها توسعه مطلوب داشته باشیم که اگر با مطالعه به این رسیده‌آند باید امکانات به استان‌ها داده شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما حاضریم مراکزی از جمله دانشگاه آزاد را در اختیار شما بگذاریم تا این طرح‌ها را تجاری‌سازی کنید، افزود: متاسفانه روستاها خیلی در حال خالی شدن است در حالی که می‌توان روستاها را با مجتمع‌های صنعتی که از سوی جهاد سازندگی ایجاد شد، احیا کرد اما این سرمایه در حال از بین رفتن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ورود به این مرحله به یک برنامه خاص نیاز دارد، در عین حال تاکید کرد: همدلی ملت برای ما خیلی مهم است و الان هم متاسفانه به هر دلیلی این همدلی آسیب دیده است.

ایشان در همین ارتباط به بحث مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ اشاره کرد و اظهار داشت: در مهمترین پروژه دولت که تیم مذاکره کننده است و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد، خودشان هم تکرار می‌کنند که با برنامه رهبری کار را پیش می‌برند اما این دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانیاهو هم‌نوا شده‌اند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا ادامه داد: او آنجا رفته و اوباما را تحریک می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم؛ نمی‌دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند و از آن طرف دارند کار می‌کنند اما در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده‌ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زمانی که تیم مذاکره کننده باز می‌گردد به جای استقبال از آنها، دلواپسان چیزهایی می‌گویند که نباید بگویند.

ایشان با اشاره به انتقادات برخی ها در مجلس از تیم مذاکره کننده ادامه داد: تریبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گویند و برخی هم این دروغ‌ها را باور می‌کنند و اینها مزاحمت است. ‌ما در بعد از جنگ این مسائل را نداشتیم و الان که با این همه فشار بین‌المللی مواجه هستیم آیا در داخل هم فشار باید بیشتر باشد؟ آنها از این ملت انقلابی و جنگ‌رفته نیستند. آنها آسان آمده‌اند و تریبون پیدا می‌کنند و این حرف‌ها را می‌زنند و مشکل ما این آدم‌ها هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این وظیفه حکومت و قدرت است که مسئولیت خود را به درستی انجام دهد البته منتقدان هم اگر حرف منطقی دارند بزنند و جوابشان را بگیرند چرا که فضای انتقاد سازنده است اما فضای تخریب کینه و دشمنی می‌آورد و مایوس می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شما ببینید چه شخصیت‌هایی که در مقابل فسادها سکوت کرده‌اند اما در مقابل این مسئله که برای حفظ کشور و ارتباط جهانی انجام می‌شود، موضع می‌گیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند با سانسور رشد کنند، فضای آزاد را سازنده ارزیابی کرد و گفت: ما باید محیط دانشگاه‌ها را آزاد بگذاریم و استانداران هم نباید تحت تاثیر تندرویان قرار بگیرند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

ایشان با اشاره به نحوه اجرایی کردن اصل ۴۴ در کشور، گفت: اصل ۴۴ را بر اساس منویات رهبری در مجمع اجرایی کردیم. همچنین واگذاری‌هایی طبق این اصل در نظر گرفتیم.

آیت الله هاشمی در همین ارتباط تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که بنده انتظار داشتم که اصل ۴۴ انقلاب اقتصادی را در کشور ایجاد کند که این موضوع محقق نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اولین بمبی که در بحث خصوصی‌سازی و عدم اجرای اصل ۴۴ زده شد، سهام عدالت بود.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/