تاریخ انتشار:05 تیر 1394در 6:29 ب.ظ کد خبر:6195

نرگسان محروم از همه امکانات +تصاویر

  نرگسان محروم از همه امکانات +تصاویر دهستان نرگسان شرقی‌ترین نقطه شهرستان عنبرآباد است که امکانات اولیه برای زندگی مردم این روستاها فراهم نیست. به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، دهستان نرگسان شرقی‌ترین نقطه شهرستان عنبرآباد است که امکانات اولیه برای زندگی مردم این روستاها فراهم نیست ...

 

نرگسان محروم از همه امکانات +تصاویر

دهستان نرگسان شرقی‌ترین نقطه شهرستان عنبرآباد است که امکانات اولیه برای زندگی مردم این روستاها فراهم نیست.

خبرگزاری فارس: نرگسان محروم از همه امکانات +تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، دهستان نرگسان شرقی‌ترین نقطه شهرستان عنبرآباد است که امکانات اولیه برای زندگی مردم این روستاها فراهم نیست و روستاهای این دهستان در اوج بی‌توجهی با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاید کمتر کسی به این نکته بیندیشد که هنوز در کشور ما مردمی هستند که در کپر زندگی می‌کنند و آب شرب بسیار ناسالمی دارند، بعد از گذر از روستای کوشکمور وارد دهستان محروم نرگسان می‌شویم، دهستانی با مرکزیت روستای کلجک که ۶۰ روستا و آبادی را در خود جای داده است.

 

 

تنها راه ارتباطی مردم نرگسان با مرکز بخش جبالبارز نیمه‌تمام است

مردمانی عشایر و زحمتکش که با همه کاستی‌ها هنوز لب به گلایه باز نمی‌کنند وقتی سئوال می‌شود که از وضعیت موجود راضی هستید؟ بدون فوت وقت، دعا به جان حضرت امام و رهبری می‌خوانند و احساس رضایت دارند از وضعیتی که در آن زندگی می‌کنند، اما گلایه‌ها در دل دارند، هنوز هم مانند اوایل انقلاب با روحیه جهادی زندگی می‌کنند و با این تفکر که اگر گلایه‌ای داشته باشند، موجب شادی دشمنان این انقلاب می‌شوند.

بعد از گذر از روستای استارم تنها روستایی که در دهستان نرگسان جاده آسفالته دارد، به نخستین رودخانه این منطقه می‌رسیم رودخانه بزرگ باباعیسی، عرض این رودخانه بیش از ۴۰۰ متر و تنها راه ارتباطی مردم نرگسان با مرکزیت بخش جبالبارز جنوبی است.

بیش از هفت سال است که از آغاز ساخت پل این رودخانه می‌گذرد، اما فقط دیوارهای اطراف آن کشیده شده و کافیست لحظه‌ای به این فکر کنیم بیماری از یکی از روستاهای نرگسان بخواهد برای درمان به مردهک و سپس به دیگر نقاط کشور منتقل شود یا دانش‌آموزی که چندین سال با مشقت درس خوانده است و حالا امتحان کنکور دارد و در حال عبور از نرگسان به مردهک باشد، یک باران ببارد تا رحمت خداوند به دلیل کم‌کاری مسئولان تبدیل به بزرگ‌ترین بلای آسمانی برای مردم این منطقه شود.

 

 

اوضاع مدرسه بچه‌های روستای کلجک اصلا مناسب نیست

بعد از عبور پرمشقت از رودخانه باباعیسی به کلجک مرکز دهستان نرگسان می‌رسیم روستایی طولی در امتداد رودخانه کلجک قسمت جنوبی روستا بسیار سرسبز و خوش آب و هواست که به همین دلیل آن را کوش کلجک می‌نامند، با درآمیختن درختان جگ و گز و گل‌های رنگارنگ خرزهره منظره‌ای ستودنی شکل گرفته و خداوند اوج ظرافت را در نقش و نگار این روستا به کار برده است.

کلجک نسبت به دیگر روستاها از امکانات بهتری برخوردار است، هرچند مردم این روستا هم از نعمت آب شرب محروم هستند و آب چشمه‌های بالادست رودخانه را با مشقت فراوان در لوله‌های یک‌اینچی به منازل منتقل می‌کنند.

چند میز و تخته سیاه و موکت پاره در کنار پرچم خوش‌رنگ کشور بر بلندای جگی تنومند گواه این مدعاست که اوضاع مدرسه بچه‌های این روستا اصلا مناسب نیست، چگونه دانش‌آموزان دبستانی در زمستان‌های سرد و خشک این منطقه کوهستانی این وضعیت را تحمل می‌کنند را حتی نمی‌شود در ذهن تداعی کرد.

 

 

نبود راه مناسب زیتون‌داران منطقه را رنج می‌دهد

در ادامه مسیر اوضاع جاده خیلی بدتر می‌شود از بارندگی چند روز قبل یک ماشین پیکان در وسط یکی از رودخانه‌ها گیر کرده بود و صاحب آن جان خود را برداشته و فرار را به قرار ترجیح داده بود با کمک مردم روستا با سختی فراوان ماشین را از بستر رودخانه بیرون کشیدیم و به مسیر حرکت خود ادامه دادیم.

جاده بین کلجک و نرگسان بسیار نامناسب بود و به زحمت نرگسان رسیدیم، روستای بزرگ و بیش از ۷۰۰ نفر جمعیت که بزرگ‌ترین باغ زیتون شهرستان در امتداد آخرین رشته کوه‌های زاگرس گویی تا شرق ادامه دارد و تا چشم کار می‌کند زیتون‌ها مانند شال سبزی بر گردن دشت نرگسان پیچیده‌اند.

بیش از ۷ هزار بوته زیتون در کمرکش کوه‌های نرگسان قرار دارد که بسیاری از افراد این روستا و روستاهای اطراف در این باغ مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

محمدی معتمد روستای نرگسان و صاحب این باغ بزرگ از سختی برداشت زیتون‌ها می‌گوید و از راه نامناسب گلایه دارد که سبب شده، نتواند از دستگاه‌های مکانیزه برای برداشت میوه‌های باغات خود استفاده کند و یا بعد از برداشت بتواند محصول خود را به راحتی به بازار فروش انتقال بدهد.

 

 

بزرگ‌ترین پل بخش جبالبارز جنوبی تأمین اعتبار نشده است

غلامرضا تناور رئیس اداره راه و شهرسازی عنبرآباد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سال ۹۲ تمام اعتبار ما برای کنترل جاده‌های روستایی شهرستان عنبرآباد، ۵۰ میلیون تومان بوده است که این مبلغ حتی هزینه سوخت وسیله‌های نقلیه ما نمی‌شود.

تناور بیان کرد: بیش از هفت سال از آغاز بزرگ‌ترین پل بخش جبالبارز جنوبی در روستای کلجک می‌گذرد، اما چندین سال است که این پروژه تامین اعتبار نشده و بدون کوچکترین تغییری به حال خود رها شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی عنبرآباد ادامه داد: ما از فرماندار شهرستان عنبرآباد انتظار داریم با پیگیری لازم و تخصیص اعتبار از اعتبارات ملی و استانی دست ما را برای فعالیت و محرومیت‌زدایی در این منطقه باز بگذارند.

 

 

اداره برق به دلیل نداشتن امتیاز برق خانه بهداشت را قطع کرد

تناور افزود: جاده کلجک نرگسان را بدون یک ریال اعتبار با کمک چند پیمانکار خاک‌ریزی کرده و نتوانستیم هزینه پیمانکاران را پرداخت کنیم و کار به‌صورت نیمه‌تمام رها شده است و کسی حاضر نیست با این شرایط پروژه‌های ما را به اتمام برساند.

در روستای نرگسان یکی از سه خانه بهداشت دهستان قرار دارد که به دلیل نداشتن امکانات لازم بلا استفاده مانده است، یکی از اهالی روستا می‌گوید: دو سال پیش اداره برق به دلیل نداشتن امتیاز لازم برق خانه بهداشت را قطع کرد و از آن روز به بعد این مکان کاملا تعطیل است و مردم این منطقه از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی هم برخوردار نیستند.

نبود برق امری طبیعی در دهستان نرگسان تلقی می‌شود

بدون شک یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خدمات‌رسانی به مردم این منطقه خطوط انتقال برق هستند که دورافتاده‌ترین روستاهای این منطقه را نیز زیرپوشش قرار داده‌اند، اما این شبکه در طول سالیان گذشته بسیار فرسوده شده به‌گونه‌ای که با کم‌ترین بارندگی مردم این منطقه دو تا سه روز بدون برق می‌مانند و استمرار این امر سبب شده که نبود برق چیزی کاملا طبیعی در دهستان نرگسان تلقی شود.

بارندگی روز شنبه هفته جاری سبب شد به دلیل آزاد شدن یک المنت دو روز برق در این منطقه نباشد و طی این دو روز مردم برای ماه رمضان از یک لیوان آب خنک نیز محروم بودند.

از دیگر معضلات دهستان نرگسان نبود آنتن یا سیگنال مناسب تلفن چه خطوط روستایی و یا دیگر اپراتورهای موجود است بیش از پنج دکل انتقال خطوط تلفن در روستاهای منطقه وجود دارد که تمام آنها بلااستفاده مانده و مردم این منطقه هیچ‌گونه ارتباط سیاری به نقاط دیگر کشور ندارند.

 

 

دکل‌های موجود مخابرات در منطقه تحت نظر مخابرات نیستند

محمد قاسمی رئیس اداره مخابرات شهرستان عنبرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دکل‌های موجود در روستای فوق توسط وزارت کشور راه‌اندازی شده و تحت نظر مخابرات نیستند و از شماره‌های خاصی پشتیبانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هزینه تعمیر دستگاه‌های موجود در این روستاها بسیار زیاد است و شرکت سازنده آنها در استان کرمان نیست تا پاسخگو باشد، بیان کرد: بدون شک پیگیری مسئولان شهرستان را می‌طلبد که این مشکل را برطرف کنند و در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.

در ادامه به روستای واقعا محروم ترشاب می‌رسیم که باز هم مشکل اصلی راه است و مشکلات مشترک دیگر از جمله آب، تلفن، تلویزیون و مدرسه، البته در این روستا توسط گروه جهادی فدائیان عدالت یک حسینیه ساخته شده که در حال حاضر به‌عنوان مدرسه نیز از آن استفاده می‌شود.

با عبور از روستای کوچک ترشاب به دل‌مهدی می‌رسیم، چشمان متعجب ما خانه‌های کپری که دست در دست هم به‌صورت دوار ساخته شده است تا به گفته اهالی روستا در مقابل توفان‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد را مناظره می‌کند.

مردم دل‌مهدی از سوختن خانه‌هایشان در تابستان خبر می‌دهند که سبب می‌شود تمام دارایی آنها در آتش نابود شود و دلیل عمده آتش‌سوزی‌ها را عبور سیم‌های برق نامناسب از داخل کپرها می‌دانند آنها از اجرا نشدن طرح کپرزدایی، نبود آب شرب مناسب، نداشتن سیگنال‌های تلویزیون و نبود دیگر امکانات اولیه زندگی بسیار ناراضی هستند.

 

 

سختگیری بانک‌ها مانعی برای دریافت تسهیلات ساخت خانه است

سیدی رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان عنبرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارتباط با معضل خانه‌های کپری در این منطقه با بیان اینکه بیش از ۱۲ هزار وام ساخت خانه در روستاهای عنبرآباد واگذار شده است، اظهار کرد: در بخش نرگسان در سال جدید ۷۰ درصد متقاضیان به بانک معرفی شده‌اند که با سختگیری بانک برای ضمانت تعداد اندکی از آنها توانسته‌اند از تسهیلات موردنظر استفاده کنند.

وی افزود: مشکل دیگری که در این منطقه وجود دارد، این است که بیشتر مردم جبالبارز جنوبی در روستاهای اطراف شهرستان مشغول به‌کار در گلخانه‌ها هستند و ۸۰ درصد وام‌های پرداختی در زمینه مسکن به جای ساختن خانه در بخش جبالبارز جنوبی به بخش مرکزی منتقل شده و تابستان‌ها که به روستاهای خود باز می‌گردند، خانه مناسبی ندارند و در کپرها زندگی می‌کنند.

 

 

روستاهای گورناصر و کوه‌شاه و چندین آبادی کوچک حتی برق هم ندارند

سیدی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته به دلیل سخت‌گیری بانک‌ها و خواستن دو ضامن کارمند کسی موفق نشده است تا وام مسکن دریافت کند و ما راضی به برگشت اعتبار از شهرستان خود نیستیم و طی درخواستی از طرف مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان از فرمانداران شهرستان‌های جنوبی خواسته شده تا رضایت بانک‌ها را برای واگذاری زودتر وام‌ها جلب کند تا مردم بی‌بضاعت روستاها هم بتوانند از خانه مناسب برخوردار شوند، اما در جلساتی با مدیران بانک‌ها در سطح شهرستان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ما یک‌هزار امتیاز واگذاری تسهیلات داریم که طبق خواسته بانک‌ها ۲ هزار ضامن می‌خواهد که کسی نمی‌تواند با شرایط موجود ازاین وام‌ها استفاده کند و باید مسئولان حمایت کنند.

در ادامه با عبور از روستای دل‌مهدی به سمت روستای گورناصر و کوه‌شاه حرکت می‌کنیم که وسیله نقلیه ما تا اینجا هم با تحمل مشقت فراوان ما را یاری کرد و دیگر تاب حرکت در این جاده مال‌رو را ندارد و هوا نیز رو به تاریکی می‌رود و چاره‌ای جز بازگشت نیست. یکی از دهیاران منطقه نرگسان ما را در این سفر همراهی می‌کرد که طبق گفته‌های او روستاهای گورناصر و کوه‌شاه و چندین آبادی کوچک حتی برق هم ندارند.

احداث ۱۳ کیلومتر جاده در منطقه نرگسان در دستور کار قرار دارد

محمد سالاری بخشدار جبالبارز جنوبی در ارتباط با مشکلات روستاهای این منطقه اظهار داشت: ۱۳ کیلومتر جاده با اعتبار ملی در منطقه نرگسان در دستور کار قرار دارد و به‌زودی فاز دوم آن توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان آغاز و بسیاری از مشکلات منطقه در زمینه راه برطرف می‌شود.

وی در زمینه نبود سیگنال‌های تلفن و بلاتکلیف بودن مسئولیت این مهم در بخش روستایی جبالبارز جنوبی عنوان کرد: در پی سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۴ از اعتبارات آن سفر بابرکت بیشتر روستاهای محروم استان کرمان با نصب دکل‌هایی توسط بخش خصوصی به دریافت سیگنال‌های تلفن همراه و خطوط روستایی مجهز شدند.

سالاری عنوان کرد: بعد از یکی دو سال به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نداشتن استانداردهای لازم دچار مشکلات فراوانی شد و شرکت متولی آنها پس از بروز این مشکلات برای عیب‌یابی و تعمیر آنها پاسخگو نیست و قطعات گران‌قیمت آنها مزید بر علت شده است و بعد از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی نسبت به تغیر و تحول این دکل‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

 

 

تا اواسط  تابستان نسبت به آبرسانی در دهستان نرگسان اقدام می‌شود

وی افزود: دغدغه اکثر مردم منطقه نرگسان نداشتن آب شرب مناسب است که با گذاشتن اعتبار لازم برای سال ۹۴ توسط فرمانداری بسیاری از روستاهای بخش جبالبارز جنوبی مشکلاتشان در این راستا برطرف و بعد از اتمام پروژه آب مجتمع روداب تا اواسط  تابستان با تمام توان نسبت به آبرسانی در دهستان نرگسان اقدام می‌شود.

بخشدار جبالبارز جنوبی ادامه داد: انتظار ما از شوراهای اسلامی روستاها خیلی بیشتر است، مردم نجیب و عشایر روستاها خود نمی‌توانند به بسیاری از مشکلات خود رسیدگی کنند، زیرا شغل آنها اجازه تردد همه روزه به مرکز بخش و شهرستان را نمی‌دهد.

سالاری خاطرنشان کرد: به‌ویژه در زمینه بحث کپرزدایی باید شوراها صدای مردم باشند و برای برطرف کردن این مشکل بزرگ با بخشداری و بنیاد مسکن همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان مشکلات را برطرف کرد.

 

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/