تاریخ انتشار:29 اسفند 1394در 2:33 ق.ظ کد خبر:9172

بازار شیرین شب عید در کام دلالان/ تب و تاب دلالان برای قبضه بازار

بازار شب عید و گرانی داستانی است که پیروز آن تنها دلالان بوده که بدون توجه به حقوق مصرف کننده تنها به فکر کسب منافع خود هستند.در روزهای پایانی سال به هر مغازه یا فروشگاهی که سر بزنیم رنگ و بوی بهار با گرانی ها ...

بازار شب عید و گرانی داستانی است که پیروز آن تنها دلالان بوده که بدون توجه به حقوق مصرف کننده تنها به فکر کسب منافع خود هستند.در روزهای پایانی سال به هر مغازه یا فروشگاهی که سر بزنیم رنگ و بوی بهار با گرانی ها و قیمت های سلیقه ای به مشام می‌رسد که برای مصرف کنندگان، آن هم اقشار ضعیف و متوسط جامعه قابل پذیرش نیست.در روزهای پایانی سال به هر مغازه یا فروشگاهی که سر بزنیم رنگ و بوی بهار با گرانی ها و قیمت های سلیقه ای به مشام می‌رسد که برای مصرف کنندگان، آن هم اقشار ضعیف و متوسط جامعه قابل پذیرش نیست.گرانی و افزایش قیمت کلماتی هستند که همسو با بالا رفتن تب تقاضا در برهه‌هایی خاص از سال همچون شب عید مردم را غافلگیر می‌کند اما متاسفانه جای تعجب دارد که دولت نمی تواند از تجربه سال های گذشته در خصوص این گرانی ها استفاده کرده و راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر بگیرد زیرا گرانی مفهوم غیرملموسی نبوده و هرساله تکرار می شود.

به گزارش مکران :تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم، نگرانی بسی بیشتری را برای آنان رقم زده است.  زیرا وقتی همه اقلام شب عید به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند، پس نیاز است توزیع گسترده‌ای برای همه اقلام خوراکی انجام شود تا بتوان کنترل بهتری روی قیمت‌ها داشت.

این افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی، نیاز به نظارت مستمر و رسیدگی به امور صنفی بیش از سایر ایام احساس می شود و این امر می بایست به طور جدی از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

طرح نظارت بر بازار شب عید از مهمترین وظایف دستگاه های نظارتی است، زیرا که در این ایام برخی از سودجویان اقدام به افزایش بی رویه قیمت ها می کنند که نظارت مستمر بازرسین اداره صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و تعزیرات حکومتی می تواند مانع سوء استفاده این افراد سودجو شود .اعضای ستاد تنظیم بازار و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند با برگزاری جلسات مستمر و ارائه راه کارهای عملی، به مهمترین دغدغه مردم در تأمین کالاهای مورد نیاز رسیدگی نمایند .

تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم باید همراه با توزیع عادلانه در سطح شهر باشد تا زمینه برخورداری همه مردم از کالاهایی که با نرخ تنظیم بازار تهیه و توزیع می گردد فراهم شود .

علاوه بر وظیفه نظارتی دولت در بحث اقلام شب عید مجلس نیز وظیفه نظارتی دارد تنها راه نفوذ دلالان در بازار و تعیین قیمت مایحتاج مردم در شب عید ضعف نظارت‌ها است و برای جلوگیری از هر گونه اجحاف و تغییرات کمی و کیفی در بازار شب عید، نمایندگان مجلس باید از نزدیک به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کنند. نمایندگان  می توانند با حضور در مراکز خرید و فروش اقلام شب عید، ضمن اینکه از نزدیک با مشکلات فروشندگان و مردم آشنا  شوند، گزارش نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های مرتبط با بازار را به مقامات کشوری ارجاع خواهند داد.

 دست دلالان باید از بازار شب عید کوتاه شود

در این راستا ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر اینکه دست دلالان باید از بازار شب عید کوتاه شود، گفت:هیچ مشکل و کمبودی در بازار وجود ندارد و تنها مدیریت و نظارت بر عرضه نیاز است تا محصولات به دست مصرف کننده واقعی برسد.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ثبات قیمت‌ها در بازار شب عید افزود: وزارت صنعت و کشاورزی باید با هماهنگی یکدیگر بازار شب عید را تنظیم کنند و بر تمامی صنوف نظارت موثر داشته باشند چراکه وظیفه اصلی تنظیم بازار به عهده این دو وزارتخانه است.

وی در پایان با اشاره به ذخیره سازی تولیدات داخلی برای بازار شب عید یادآور شد: هیچ مشکل و کمبودی در بازار وجود ندارد و تنها مدیریت و نظارت بر عرضه نیاز است تا محصولات به دست مصرف کننده واقعی برسد.

نوسان قیمت در بازار شب عید به نفع دلالان است

مجید منصوری بیدکانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تاکید بر ضرورت ثبات قیمت ها در بازار شب عید، گفت: هر نوع افزایش قیمتی با بهانه کمبود کالا در بازار به جد تکذیب می شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت ثبات قیمت ها در بازار شب عید، گفت: هر نوع افزایش بی ضابطه قیمت ها در شب عید نشان از ضعف کنترل و نظارت بر بازار است.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کالاهای اساسی مردم برای شب عید هیچ نوع کمبودی وجود ندارد، افزود: هر نوع افزایش قیمتی با بهانه کمبود کالا در بازار به جد تکذیب می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه دستگاه های نظارتی باید از تجربه سال های گذشته در زمینه قیمت ها درس گرفته و اجازه رشد بی ضابطه نرخ ها را ندهد، تصریح کرد: افزایش عرضه تنها راه کنترل قیمت ها برای شب عید است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید با برنامه ریزی دقیق زمینه نفوذ دلالان در بازار شب عید را ببندد، گفت: در حال حاضر عاملان اصلی افزایش نرخ ها در بازار شب عید دلالان و برخی احتکار کنندگان هستند.

منصوری بیدکانی با بیان اینکه در نظر گرفتن مجازات های سنگین برای متخلفان حوزه بازار منجر به کاهش دستکارهای قیمتی می شود، افزود: بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم برای شب عید با احتکار سوء استفاده کنندگان دستخوش دگرگونی  می شود که این باید از سوی دستگاه های مسئول مورد برخورد قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت حمایت از مصرف کنندگان در بازار شب عید که دستخوش دگرگونی قیمتی بسیار می شود، تصریح کرد: دولت باید با در نظر گرفتن بازارهای بهاره از نفوذ دلالان در بازار جلوگیری کرده و به این ترتیب حمایت از مصرف کنندگان را در عمل نشان دهد.

وی ادامه داد: بازار شب عید و همچنین تقاضا و عرضه در آن غیر قابل پیش بینی نبوده از این رو دولت نباید به دنبال بهانه در خصوص نابه سامانی در آن بگردد.

وی، برگزاری نشست های مستمر با مسئولان مربوطه در حوزه تنظیم بازار را ضروری خواند.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

ذخیره سازی کافی برای مایحتاج مردم انجام شده است

همچنین امید کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نابه سامانی بازار در روزهای منتهی به سال، گفت: بازار مانند نموداری وابسته به عرضه و تقاضا با نوسان های قیمتی ناشی از دستکاری میزان عرضه دست به گریبان است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باز بودن دست دلالان در نرخ گذاری ها تبعات بی شماری برای اقتصاد در بر دارد.

وی با بیان اینکه باید سامانه مشخصی عملکرد بازار در روزهای منتهی به سال که تقاضا برای خرید افزایش می یابد نظارت کند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار مانند نموداری وابسته به عرضه و تقاضا با نوسان های قیمتی ناشی از دستکاری میزان عرضه دست به گریبان است.

نظارت بر بازار نباید به صورت مقطعی باشد

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار نباید به صورت مقطعی باشد، افزود: هر ساله در مواقعی که تقاضا افزایش می یابد قیمت ها نیز روند صعودی پیدا می کنند از این رو دولت برای جلوگیری از غافلگیری در این حوزه باید ورود به موقع داشته و دست دلالان را در این زمینه کوتاه کند.

کریمیان با اشاره به ذخیره سازی های کافی انجام شده برای کالاها و محصولات مورد نیاز مردم در شب عید، تصریح کرد: هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد که دلالان بتوانند با این بهانه به نرخ گذاری های سلیقه ی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار و تشدید کنترل ها در روزهای منتهی به سال برای حمایت از مصرف کننده لازم است، گفت: دولت باید در کنار حمایت از تولیدکننده به داد مصرف کننده در روزهایی که در تب تقاضا قرار داریم برسد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تنها راه مهار فنر شتاب قیمتی در شب عید توجه به میزان دقیق تقاضا است، ادامه داد: در صورتی که اطلاع دقیق از میزان تقاضا داشته باشیم برنامه ریزی برای تامین مایحتاج مردم و جلوگیری از کمبود ان با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بازار شب عید هر ساله در اختیار دلالان بوده از این رو سال جاری برای تدابیر ویژه ای برای کنترل بازار در نظر گرفته شود.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

مردم نباید تاوان ضعف نظارت مسئولان را بدهند

محمدرضا امیری‌کهنوج عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر ضرورت مهار قیمت ها در بازار شب عید همزمان با افزایش تقاضا، گفت: تشدید نظارت بر بازار و‌ ذخیره سازی مایحتاج مردم دو اهرم تنظیم قیمت‌های شب عید است.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز و تاکید بر ضرورت تامین مایحتاج اساسی مردم برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار و قیمت گذاری‌های سلیقه‌ای، گفت: برای جلوگیری از تکرار سرنوشت گرانی مرغ، میوه، آجیل و سایر ملزومات مورد نیاز مردم برای شب عید باید از اکنون ذخیره‌سازی از سوی دولت انجام شود.

دلالان با تغییر قیمت ها نارضایتی مردم را رقم می زنند

وی با بیان اینکه هر ساله دلالان با دستکاری قیمت‌ها غافلگیری مردم را منجر شده اند، افزود: با توجه به اینکه هیچ کمبودی در تولید مایحتاج مورد نیاز مردم برای شب عید نداریم در سال جاری باید بازاری آرام با قیمت‌های از پیش تعیین شده داشته باشی.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به حجم تولیدات داخلی در زمینه مرغ، میوه و سایر ملزومات مورد نیاز کشور در شب عید، تصریح کرد: در صورتی که باز هم افزایش قیمتی بازار شب عید را احاطه کند تنها علت آن حضور پررنگ دلالان است نه کمبود تولید یا برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا.

وی با بیان اینکه تولید میوه درکشور بیش از مصرف است،گفت: افزایش یک‌باره نرخ میوه در بازار نتیجه فعالیت سودجویان بوده زیرا هیچ کمبودی در بازار نداریم.

امیری کهنوج با تاکید بر ضرورت مهار قیمت ها در بازار شب عید، تصریح کرد: عدم نظارت دستگاه های نظارتی موجب افزایش فزاینده قیمت کالاها است.

ضرورت تنظیم بازار در روزهای منتهی به سال

وی با بیان اینکه مسئولان باید در ایام منتهی به سال که تقاضا برای خرید از سوی مردم افزایش می یابد نسبت به تنظیم بازار و قیمت ها اقدام کنند، افزود: مردم نباید تاوان ضعف نظارت مسئولان و سودجویان دلالان را بدهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای تنظیم قیمت‌ها در بازار شب عید به طور حتم نشست‌های منسجمی با مسئولان مربوطه در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار خواهد شد.

 بازارعید نوروز مانند سونامی غیرقابل پیش بینی نیست

محسن صرامی فروشانی عضوکمیسیون  اقتصادی مجلس با بیان اینکه  عید نوروز مانند سونامی غیرقابل پیش بینی نیست،گفت:  ثبات  بازار میوه در شب عید  برنامه ریزی بلندمدتی را می طلبد،زیرا قطع دست واسطه گران از درآمدهای مردم در شب عید ضروری است.

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، درباره قاچاق میوه در آستانه نزدیک شدن به ایام نوسانات قیمت در شب عید گفت:ستادها و جلساتی که برای  ثبات بازار شب عید برگزار می شود،دستاورد مناسبی  به همراه نداشته  و این درحالی است که سال گذشته در همین ایام شاهد فروش  پرتقال با نرخ های متفاوت در کشور بودیم که این  امر نشان می دهد دولت باید فکر اساسی برای نرخ بازار میوه  در سال جدید بکند.

ثبات  بازار میوه در شب عید  برنامه ریزی بلندمدتی را می طلبد

وی با بیان اینکه  دولت باید دست واسطه ها را در  شب عید قطع کند،تصریح کرد:باید منطق بازار برای تامین مایحتاج مردم در  شب های عید تثبیت شود  تا مردم نگرانی جهت افزایش نرخ میوه نداشته باشند؛بنابراین  با حذف دلالان ،تولیدکنندگان و کشاورزان نیز  می توانند سود مناسبی بدست آورند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد:باید میزان مصرف میوه در کشور بررسی شود و برحسب میزان تقاضا  برای  تولید محصولات مختلف برنامه ریزی کرد؛چراکه اگر بخواهیم شب عید بازاری با نرخ عادلانه  داشته باشیم؛باید با بررسی تطبیقی سال های گذشته  میزان مصرف داخلی  را برآورد کنیم و بر اساس آن  میزان ،تقاضا و عرضه بازار را مشخص کنیم.

واردات بی رویه کمر تولیدکننده داخلی را می شکند

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس ادامه داد:اما اگربنا این است که ما سودهای کلان ببریم،بطورحتم  واردات بی رویه کمر تولیدکننده داخلی را می شکند و بدیهی است که کشاورز هیچ انگیزه ای برای تولید محصول در سال آینده  نخواهد داشت.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مسئولان به درآمدهای پایین  مردم و همچنین تورم توجه کنند،تاکید کرد:نهادهای ذیربط برای مبارزه جدی با قاچاق میوه باید وارد عمل شوند تا مردم در بازارشب عید با مشکلات اقتصادی روبرو نشوند.

 

بازار شیرین شب عید در کام تلخ دلالانلبا

 دست دلالان از بازار شب عید کوتاه شود

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دست دلالان باید از بازار شب عید کوتاه شود، گفت:هیچ مشکل و کمبودی در بازار وجود ندارد و تنها مدیریت و نظارت بر عرضه نیاز است تا محصولات به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره برای کمک به وضعیت توزیع و اقشار کم درآمد جامعه است، گفت:کسبه و بنکداران  نباید در این بین متضرر شوند،بلکه باید خلأها توسط این نمایشگاه پوشش داده شود و تنظیم بازار از سوی دولت انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ثبات قیمت ها در بازار شب عید افزود:وزارت صنعت و کشاورزی باید با هماهنگی یکدیگر بازار شب عید را تنظیم کنند و بر تمامی صنوف نظارت موثر داشته باشند، که وظیفه اصلی تنظیم بازار به عهده این دو وزارتخانه است.

دولت باید به عادلانه کردن قیمت ها کمک کند

فولادگر ادامه داد:موانع تولید باید برطرف شود تا قانون عرضه و تفاضا بر بازارحاکم شود و دولت تنها باید نقش نظارتی داشته و به عادلانه کردن قیمت ها کمک کند.

وی با اشاره به ذخیره سازی تولیدات داخلی  برای بازار شب عید یادآور شد:هیچ مشکل و کمبودی در بازار وجود ندارد و تنها مدیریت و نظارت بر عرضه نیاز است تا محصولات به دست مصرف کننده واقعی برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دست دلالان باید از بازار شب عید کوتاه شود، تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از رشد قیمت ها در شب عید تشدید نظارت ها و توجه به تولیدات داخلی است، که با نظارت های مداوم و لحظه ای از افزایش قیمت ها جلوگیری می شود.

امید است با همدلی مسئولان و درنظرگرفتن سازوکاری مشخص برای تنظیم قیمت ها زمینه جولان دلالان و دستکاری قیمت ها در سال جاری به حداقل ممکن برسد و شاهد روزی باشیم که در آن با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و پایدار، نگرانی از نظر طرح تنظیم بازار وجود نداشته باشد.

گزارش از مریم السادات قوامی

منبع : سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/