تاریخ انتشار:23 فروردین 1396در 11:09 ب.ظ کد خبر:14792

استاندار کرمان :معین های اقتصادی به عرصه حفظ منابع طبیعی وارد می شوند

معین های اقتصادی به عرصه حفظ منابع طبیعی وارد می شوند استاندار کرمان با تاکید بر اینکه معین های اقتصادی به عرصه حفظ منابع طبیعی وارد می شوند، گفت: امر منابع طبیعی و حفظ محیط زیست به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید و دولت ...

معین های اقتصادی به عرصه حفظ منابع طبیعی وارد می شوند

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه معین های اقتصادی به عرصه حفظ منابع طبیعی وارد می شوند، گفت: امر منابع طبیعی و حفظ محیط زیست به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید و دولت به دلیل کمبود منابع و نیروی کارآمد نمی تواند متولی میلیون ها هکتار باشد.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در شصت و دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان (گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه سه شامل شهرستان های بم، نرماشیر، ریگان، فهرج) افزود: براساس الگویی که در کشورهای دیگر نیز تجربه شده، معین های اقتصادی می توانند مناطقی را شناسایی کرده و بهره بردار شوند و نسبت به حفظ منابع طبیعی نیز اقدام کنند.

وی با اشاره به آغاز مالچ پاشی در شرق استان از شنبه هفته آتی، عنوان کرد: باید دپارتمانی برای حفظ محیط زیست تشکیل شود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه اگر اقدامات مدون در راستای اقتصاد مقاومتی به خوبی مدیریت شوند به توسعه همه جانبه منجر خواهند شد، گفت: نگاه سیاسی به موضوعات، مانعی برای توسعه است.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: به هیچ بنگاهی که مسئولیت معین اقتصادی را بر عهده بگیرد نگاه سیاسی نداشته و نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی، تغییر نگاه مردم بسیار مهم است، گفت: مردم باید براساس توانمندی های خود، توسعه را رقم بزنند و دولت تنها نقش حمایت گری و تامین زیرساخت ها را بر عهده داشته باشد و در صورت تحقق این امر، کمک بزرگی به ماندگاری مردم در مناطق می شود.

وی با اشاره به اینکه کار شناسایی بیکاران هر منطقه با همکاری دهیاران انجام شده است، گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال “معین های اقتصادی موظف به توسعه اشتغال در مناطق هستند.

رزم حسینی تاکید کرد: مهمترین اصل در حوزه اشتغال زایی، توسعه اشتغال در مناطق روستائی است.

وی بیان کرد: تاکید داریم که بیکاران شناسائی شده در هر منطقه با همت معین های اقتصادی طی دو سال آینده به طور کامل وارد بازار کار شوند.

نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات هستیم اما نباید استان را سیاست زده کنیم، گفت: حضور مردم در انتخابات امر بسیار مهمی است و بی شک مردم حضور گسترده ای در انتخابات خواهند داشت.

وی یادآور شد: مردم در سال های پس از پیروزی انقلاب، حضور خود در صحنه را به طور کامل نشان داده اند.

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه معین اقتصادی هر منطقه معین توسعه است، گفت: ایده واگذاری توسعه به بخش غیر دولتی در استان نهالی است که در حال تبدیل به یک درخت تنومند است.

وی با اشاره اینکه ورود بخش خصوصی و غیردولتی به عرصه توسعه استان ، آثار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اعتلای منزلت اجتماعی را به دنبال خود داشته است، عنوان کرد: خوشبختانه مدیران دولتی باور کرده اند که این سبک جدید اداره استان بسیار موفق تر از سبک سابق است.

استاندار کرمان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند که اقتصاد مقاومتی دولتی نیست و یک شبه نمی توان آن را محقق کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید نظارت، برنامه ریزی وکنترل را در دستور کار داشته باشد، عنوان کرد: اقدامات و خدمات دولت که مربوط به نظام است را به درستی انتقال دهند و رسانه ها تاکنون به خوبی قدامات انجام شده را به خوبی انعکاس داده اند.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه هدف اصلی در توسعه مناطق این است که پای گردشگران داخلی و خارجی به مناطق باز شود، گفت: ورود گردشگران به هر منطقه موجب رونق در بخش های اقتصادی آن منطقه می شود.

وی ادامه داد: ایجاد واحدهای بوم گردی و متناسب با معماری و جغرافیای منطقه در کنار واحدهای اقامتی مدرن موجب جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می شود.

رزم حسینی بر توسعه کشاورزی و تحقق کشت های جایگزین نیز تاکید و بیان کرد: آمادگی داریم که آموزش های رایگان را به فعالان این حوزه بدهیم تا در این زمینه نیز به موفقیت های بیشتری دست یابیم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های موجود از جمله دانشگاه های تخصصی برای توسعه هر بخش نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

*** پیشرفت ۷۴ درصدی طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان نیز گفت: روند اجرایی طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان تاکنون ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جعفر رودری افزود: تاکنون ۲۱ معین اقتصادی کار خود را در سطح استان کرمان آغاز کرده اند .

وی بیان کرد: در شهرستان بم ۶۷ طرح با ۶۹٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در ریگان ۵۱ پروژه با ۷۳٫۴ درصد پیشرفت و در فهرج ۴۹ پروژه با ۷۱ درصد پیشرفت در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در راستای مثلث توسعه اقتصادی در مجموع ۵۷ طرح با پنج هزار میلیارد ریال اعتبار درشرق استان مدون و اجرایی شده است که از این تعداد سه هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و با این میزان سرمایه گذاری، برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

رودری گفت: در راستای واگذاری تسهیلات رونق تولید نیز ۱۵۶ واحد ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۰۱ مورد به بانک معرفی شده اند و تاکنون ۲۲ میلیارد تومان به این واحدها پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان ادامه داد: در حوزه عمرانی دو پروژه در بم و یک پروژه در فهرج اجرا شده که در مجموع ۱۱ میلیارد ریال برای این پروژه ها اختصاص یافته است.

رودری گفت: در راستای راه اندازی صندوق های خرد روستایی در ریگان ۱۵ صندوق راه اندازی شده است.

وی ایجاد مرزهوایی فرودگاه بم را مورد تاکید قرار داد و گفت: راه اندازی بورس خرما نیز باید از سوی مسئولان منطقه و معین اقتصادی این مناطق باید به صورت ویژه دنبال شود.

وی اظهار کرد: اتصال محور شرق استان کرمان به بندر جاسک و تسریع در عملیات اجرایی پهنه های اکتشافی ضروری است.

*** شناسایی زمینه سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی در بم

فرماندار بم گفت: اجرای طرح پرورش شتر در شرق استان زمینه را برای درآمدزایی ۸۰۰ میلیارد ریالی سالانه در این منطقه فراهم می کند.

حسین اشک افزود: در حال حاضر هفت هزار نفر شتر در شرق استان کرمان وجود دارد که نیمی از آنها مولد هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح های مثلث توسعه اقتصادی در سال گذشته بیش از سه هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد شده است.

فرماندار بم با اشاره به جانمایی شورایاری های اقتصاد مقاومتی در شهرستان بم، عنوان کرد: در راستای ایجاد صندوق های خرد روستایی نیز تاکنون ۱۶ صندوق پیش بینی شده و به زودی اجرایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی واگذاری ها در روستاها با مشکلاتی روبرو است که برای حل آنها اقدامات لازم در دست انجام است.

اشک بیان کرد: موضوع معدن در شهرستان بم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

*** لزوم احداث و بهره برداری جاده جاسک

فرماندار ریگان نیز بر تکمیل جاده جاسک نیز تاکید کرد و گفت: با باز شدن این مسیر کمک بزرگی به توسعه منطقه می شود.

وی با اشاره به بازدید ۳۲ هزار نفر از در نوروز امسال از شهرستان ریگان، افزود: ۲۹ برش ملی و ۲۴ پیشنهاد استانی در راستای اقتصاد مقاومتی در این شهرستان مصوب شده است.

امین باقری ادامه داد: ۱۰ صندوق خرد منابع طبیعی در این شهرستان آغاز به کار کرده است و راه اندازی ۵ صندوق نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: ۱۵ صندوق خرد روستایی در ۶۸ روستای شهرستان ریگان راه اندازی شده است.

فرماندار ریگان بر تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی ریگان نیز تاکید کرد و و گفت:با توجه به توسعه صنعت خودروسازی در بم، اگر صنایع پائین دستی و جمعی در ریگان و فهرج ایجاد نشود موجب مهاجرت می شود.

وی عنوان کرد: باید احداث کارخانه لاستیک در نقطه ای بین ریگان و فهرج در دستور کار قرار گیرد .

باقری با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم در ناحیه صنعتی ریگان راه اندازی شده است، گفت: این ناحیه می تواند مورد استفاده واحدهای صنعتی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ شورای مساجد در ریگان راه اندازی شده و موفق بوده است، گفت: ۲۹۷ حلقه چاه در این منطقه وجود داشته که ۳۳ حلقه کشاورزی و ما بقی مربوط به آب شرب شهری و روستایی است.

وی گفت: ۱۰۰ قنات در شهرستان وجود دادر که ۹۰ حلقه آن از مدار خارج شده اند .

فرماندار ریگان افزود: در سال گذشته ۳۵ میلیون مترمکعب بیلان منفی داشته ایم که ۱۵ میلیون مترمکعب بیلان مثبت شده است.

*** ایجاد هفت صندوق خرد روستایی درفهرج

فرماندار شهرستان فهرج گفت: هفت صندوق خرد روستایی در این منطقه راه اندازی شده است.

نژاد خالقی ادامه داد: راه اندازی سه صندوق خرد روستایی نیز در دست پیگیری است.

وی بیان کرد: بعد از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی منطقه نگین کویر فاقد پمپ بنزین بود که هم اکنون دو واحد پمپ بنزین احداث شده که یکی از آنها فعال است.

فرماندار فهرج عنوان کرد: گلخانه هیدروپونیک نیز با سه هزار هکتار وسعت در این منطقه راه اندازی شده است.

*** ایجاد زنجیره تولید خودرو در منطقه شرق استان رادنبال می کنیم

معین اقتصادی شهرستان های بم، ریگان و فهرج گفت: در توافقات انجام شده مقرر شده که قطعاتی از خودروهای هیوندا که قابلیت تولید در استان براساس استانداردهای لازم را داشته باشد در این استان تولید شود که با این اقدام زنجیره تولید خودرو در منطقه شرق استان کرمان محقق می شود.

شه بخش افزود: افزایش ظرفیت تولید خودرو به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو یکی از اولویت های مورد نظر در منطقه شرق استان کرمان است.

وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، در افق ۱۴۰۲ به این میزان تولید دست خواهیم یافت.

شه بخش با اشاره به ظرفیت تولید خرما در شرق استان کرمان، تاکید کرد: در صدد هستیم که شرق استان به مرکز اصلی صادرات خرما تبدیل شود.

وی ادامه داد: هدف ما این نیست که خودمان کاری کنیم بلکه در صدد هستیم که با جذب مشارکت افراد مختلف کار کنیم که در این راستا صندوق های کارآفرینی بر مبنای فعالیت های خرد محلی تشکیل خواهد شد.

وی بیان کرد: دو بیمارستان نیمه تمام در فهرج و ریگان وجود دارد که راهی برای در اختیار گرفتن آنها پیدا نکردیم و نسبت به تکمیل آن اقدام می کنیم و در این زمینه هر ماه ۱۰ میلیارد ریال پرداخت می کنیم و تلاش می شود که این بیمارستان ها تا پایان سال جاری به اتمام برسند.

وی اعتیاد را یکی از معضلات موجود د منطقه بم برشمرد و گفت: مرکزی برای ترک اعتیاد افراد معتاد در این شهرستان راه اندازی و تکمیل شده است.

شه بخش گفت: در بخش گردشگری نیز مجموعه ارگ قدیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که دو گروه ماموریت یافته اند که در راستای جذب توریست برای بازدید از ارگ بم اقدام کنند.

معین اقتصادی شهرستان های بم، ریگان و فهرج افزود: اگر بتوانیم به دوران رونق جذب گردشگری در شرق استان برگردیم می توانیم روند توسعه این مناطق را رونق بیشتری ببخشیم.

شه بخش گفت: قابلیت ایجاد کشت و صنعت هایی نیز در شرق استان وجود دارد که پیگیری های لازم دراین زمینه در دست انجام است.

*** یک پیشنهاد: ارگ جدید بم مدیریت ارگ بم و بخشی از بیابان لوت را بپذیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از معین اقتصادی شرق این استان خواست: ارگ جدید بم به عنوان معین اقتصادی شرق استان، مدیریت ارگ قدیم بم و نیز مدیریت قسمتی از بیابان لوت که ثبت جهانی شده است را بپذیرد.

محمود وفائی افزود: به واسطه اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری، آمار گردشگران ارگ بم از تعداد کمتر از ۱۰ هزار نفر به آمار ۸۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: برای بهره گیری از ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شرق استان کارهایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است اما کافی نیست و بضاعت دولت نیز در همین حد است.

وفائی با اشاره به بازسازی حدود ۷۰ درصد ارگ قدیم بم، گفت: در اواخر سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال برای بازسازی ارگ بم اختصاص یافته است که با تامین این میزان اعتبار، مشکلی در بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط





ارسال نظر براي اين مطلب مسدود شده است.

Go to TOP
logo-samandehi

https://techque.xyz/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://commongroundva.com/slot-gacor/

https://fmartbd.com/slot-gacor-hari-ini/

https://www.dermatude-shop.nl/wp-includes/slot-gacor/

https://aiplgurugram.com/nowyouseeme/

http://www.periodicosanjuan.com/wp-includes/slot-gacor/

https://azbba.org/wp-includes/slot-gacor/

https://plasticsurgeryuniverse.com/slot-gacor/

https://urbankitchen.shop/wp-includes/slot-gacor/

https://homedust.com/slot/

https://www.chemfreecarpetcleaning.com/slot-gacor-2022/

https://damyngheanhduc.com/wp-includes/slot-gacor/

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-online-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/daftar-slot-anti-rungkad-kalah-boncos/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ccdt.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.endersisland.org/profile/daftar-10-judi-slot-online-jackpot-terbesar/profile

https://www.ainfgib.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.aesthetics.school/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru-2022/profile

https://www.visitcomboyne.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.moralesfordistrict145.com/profile/slot-gacor-hari-ini-terbaru/profile

https://www.pandararephotography.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.ccdt.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.wakamono-support.jp/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.infonorthcyprus.com/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.endersisland.org/profile/17-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-judi-slot-terbaik-dan-terpercaya-no-1/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/slot-bonus-new-member/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bonus-new-member/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.letistitch.com/profile/situs-slot-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-situs-slot-terpercaya/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.letistitch.com/profile/kumpulan-daftar-situs-judi-slot-online-terpercaya-2022/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-situs-slot-gacor-gampang-menang/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/slot-bet-kecil/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.letistitch.com/profile/daftar-slot-bet-kecil/profile

https://www.chemobrionics.eu/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.worsleyphysioclinic.co.uk/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

https://www.magdalenasanchezblesa.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-iniprofile/profile

https://www.sacredearthmusic.com/profile/daftar-bocoran-slot-gacor-malam-ini/profile

http://epusenergy.com/slot-gacor-maxwin/

http://epusenergy.com/rtp-slot-tertinggi-hari-ini/

http://epusenergy.com/bonus-slot-new-member-di-awal/

http://epusenergy.com/slot-bet-kecil/

https://epusenergy.com/slot-pragmatic-gacor-hari-ini/