فروش نفت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه ۳۰ ژوئیه با مشکل جدیدی روبرو شد و مقامات نفتی ترکیه اعلام کردند که خط لوله این اقلیم به دریای مدیترانه در هفته گذشته بسته شده است.

اقلیم کردستان در یک ماه گذشته نتوانسته هیچ تانکر نفتی را از بندر جیهان در ترکیه بارگیری کند. دولت بغداد هرگونه بارگیری نفت این کشور از بنادر خارجی را غیرقانونی اعلام کرده است.

این در حالی است که اقلیم کردستان سر فروش نفت با دولت مرکزی این کشور وارد یک دعوای حقوقی و دیپلماتیک شده و هم اکنون کار این دعوا به آمریکا هم کشیده شده است.

با اعلام غیرقانونی بودن هرگونه فروش نفت عراق از هر بندر خارجی، دولت این کشور هفته گذشته از یک دادگاه در ایالت تکزاس آمریکا خواست تا ۱ میلیون بشکه محموله تانکر “یونایتد کالاوروتا” را که در بندر گالوستون لنگر انداخته ضبظ کند.

اما قاضی این دادگاه روز سه شنبه گفت که این تانکر در حوزه قضاییه او قرار ندارد و نمی تواند چنین حکمی را صادر کند. در همین حال دولت اقلیم کردستان عراق هم در نامه ای به دادگاه تکزاس ادعا کرد که فروش این محموله نفتی در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گرفته است.

آشتی هورامی، وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان گفت: “دولت فدرال نمی تواند برنده این پرونده باشد، زیرا نفت ما بطور قانونی تولید، بارگیری، صادر و فروخته شده و منطبق با حقوق این اقلیم بر طبق قانون اساسی عراق است.”

به گزارش خبرگزاری رویترز، تانکر “یونایتد کالاوروتا” حامل ۱ میلیون بشکه نفت به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار است. این تانکر تا روز چهارشنبه هنوز در بندر گالوستون پهلو گرفته بود.

دولت بغداد از ابتدای سال جاری میلادی بودجه اقلیم کردستان را بخاطر دعوای فروش نفت قطع کرده و به این اقلیم با ۵ میلیون جمعیت فشار وارد می کند. کردستان عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

در حال حاضر دو تانکر دیگر اقلیم کردستان در مراکش و مالزی بلاتکلیف هستند، و خط لوله نفتی ترکیه هم به دلیل پر شدن مخازن بندر جیهان در هفته گذشته بسته شده است.